Nationalencyklopedin säger:
Otrohet:
det att svika ngn som man lovat trohet särsk. sexuellt men äv. allmännare
O`trogen:
som bryter mot uttalad eller förutsatt mellanmänsklig handlingsnorm särsk. betr. sexuellt förhållande
Eftersom otrohet handlar om vad som är överenskommet, så kan "titta i en porrtidning" vara otrohet likaväl som att besöka sänghalmen hos en KK inte är det.
Jag vet att min särbo, skulle bli oerhört besviken och upprörd om jag inte talade om att jag höll till här på ona, och pratade om allt mellan ögonhöjd och rumpan.
För henne har alltid ett sviket förtroende varit värre än en tillfällig kroppskontakt.
Nu har jag inte utsatt henne för några sådana snedsteg heller eftersom det inte ingick i dieten/överenskommelsen när vi var gifta. Eller rättare sagt slutade vara en del av överenskommelsen ett par månader efter att vi gift oss, eftersom hon inte i förväg hade vetat om hur hon skulle reagera när den situationen kom på tal.
Det handlar om respekt och vad man förväntar sig av och kommit överens om med sin partner.
Nu har tidigare i den här tråden hävdats att spänningen försvinner om man berättar, fast om man inte berättar så försvinner förtroendet.
Och vad ni än säger Ctrl-H, avslöjar allt förr eller senare. Min personliga erfarenhet är dessutoam att i alla fall vårt gemensamma sexliv har blivit oerhört mycket rikare nu
Självklart inte fanken berättar jag med vem, eller om vad jag pratar om här det är min ensak precis som jag inte berättar om vad jag suttit och pratat om med bästa polaren. Men jag har berättat att jag gör det, det räcker för oss, det är vår överenskommelse.
Så otrhohet eller inte, det beror på om ni pratar med varandra eller inte, i alla fall sett ur min synvinkel.
JOhan