En Fråga !

Kåt_

Medlem
Kön
Man
Asså de e inte aktuellt elelr nåt bara kul att veta. Kan man Bli Gravid om ma har sex utan kondom eller nåt.. Innan man fått sin första mens ?

Ha de gött Onanera på !

Rödluvan

Medlem
Kön
Kvinna
Jag tror inte att det finns något enkelt svar på den frågan. Mensen har ju en benägenhet att vara väldigt oregelbunden, i synnerhet när man precis har fått den. När jag fick min mens hade jag noll koll på den när den skulle komma nästa gång, den överraskade alltid.

Är du osäker, köp ett gravtest på apoteket, ett snabbt och enkelt sätt att slippa gå runt och oroa dig i onödan! Du skrev visserligen att det inte var aktuellt, bara kul att veta, men jag skriver så i alla fall.

någon

Ny medlem
Kön
Man
Nej, den första mensen kommer av ett ägg som dog av hormonbrist innan det blev moget, och därför kan man inte bli gravid innan första mensen.

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
har fått lära mig att tjejer kan bli gravida innan första mensen...
Skyddad Sex e säker Sex!
Better safe than sorry!

(gillar gummi, avskyr kondom. Måste man så måste man)

Smisk, Känslan som sitter i!

Kiiruna

Ny medlem
Kön
Man
Jag har hört histhuruvida historier om folk som blivit gravida innan första mensen. Det måste ju variera från kvinna till kvinna om ens första ägg mognar eller inte. Det finns kvinnor som har en cykel på tre månader istället mm, variationerna är oändliga så det där med att alla inte kan bli gravid innan första mensen tror jag inte på,

Hur vet man att det är första mensen, det finns de som knappt blöder eller känner av det på andra sätt. Speciellt som ens förta mens överhuvud taget är fjuttig, med lite otur och ett par svarta trosor kan man nog missa det. Tror jag i alla fall.

Nulla sej sån lite kärring....

någon

Ny medlem
Kön
Man
Nej, den första mensen är alltid ett dött ägg. Ägget börjar mogna och behöver då massor av ett speciellt hormon (östrogen, tror ja), för att bli färdigmoget. Kroppen är inte van vid att det behövs så mycket östrogen och hinner inte tillverka tillräckligt mycket för att ägget ska kunna mogna. Då dör ägget och kommer, tillsammans med blodet som har fått livmoderväggarna att svullna, ut som den första mensen. Innan den kan man alltså inte bli gravid. Däremot håller jag med om att man kan missa den första, själv kände jag ingenting, såg bara lite rödbruna fläckar....

Toppen