Sedan många år är mitt underliv alldeles slätrakat. Jag får aldrig rakprickar eller problem, så jag delar med mig av erfarenheten.
1. Våtrakning är det som gäller. Det är skonsammast i längden. Rakapparat ger sällan en behaglig upplevelse.
2. Undvik engångshyvlar, köp en bra hyvel, gärna fembladig. Sköter du den noga håller bladen förvånansvärt länge innan du måste byta. Dock, byt i tid.
3. Det finns bra rakgel att köpa, det är det bästa valet. Vanligt raklödder duger inte. Det finns t o m särskilt rakgel för underlivet att köpa.
4. Raka bort allt. Det är snyggast i längden. Frisyrer ser bara konstigt ut.
5. Duscha underlivet några minuter med varmt vatten innan du lägger på gel. Du kan ta vilket som helst märke av rakgel, men undvik vanligt raklödder.
6. Låt gelet sitta någon minut, så det mjukar upp.
7. Raka först medhårs. Tryck inte med hyveln, var lätt på handen, låt eggarna göra jobbet. Skölj hyveln ofta i varmt vatten, så den är ren hela tiden. Knacka inte hyveln mot något för att rensa den, bladen blir gärna slöa av det, skölj istället.
8. Lägg på nytt gel, raka mothårs denna gång. Var lätt på handen och ta god tid på dig.
9. Skölj noga bort gelet med svalt vatten, det är viktigt för att undvika hudirritation. Torka försiktigt med en ren handduk. Vänta en stund innan du klär dig.
Hör gärna av dig. Andra kanske har ytterligare erfarenhet du kan ha nytta av.
Varm hälsning