Svar till CMB:
Jag tänker i normala termer inte i unika fall med en dramatisk händelse som förändrar hela ens liv . Men visst kan jag göra ett försök att få dig att förstå vad jag menar.
Cmb: du tog upp våldtäcktsoffer som exempel , det pekar på en väldigt bred grupp minderårig till pensionär.
Andra grupper av katastrofala följder ex:
Förälder som orsakar att ens barn dör.
Krigsoffer - tortyr
Psykologiskt misshandel under lång tid.
Att vara ett offer på något sätt fysiskt eller psysiskt. Osv.....
Att för mig gå in på olika unika fall med spekulationer om deras syn på kärlek att älska och att älskas det är omöjligt .
Det enda jag kan konstatera är att har man som person upplevt något riktigt dramatiskt/katastrof som får hela ens tillvaro att bli förändrad för all evighet.
Det måste påverka den enskildes innre på ett sätt som endast den drabbade kan förklara.
Att det bli ett svart hål som inte kan fyllas är säkert , på utsidan gör man ett försök att verka normal med familj , husdjur , hyffsat boende .
Men i det innre vet man att man blivit berövad på känslan av livet , det är inte samma sak och det kommer aldrig tillbaka.
När vi går till familje kärlek det är en annan sak , om man som barn slutar att älska sina föräldrar .Av den anledningen att de blivit gamla och drabbas av de sjukdomar som medföljer av åldrandet är det något som är fel.
Eller som förälder slutar älska sitt barn som för tillfället är vilse i livet och tror att jag är den enda i världen som är 17år och ingen förstår mig.
Familje kärlek förälder-barn och barn-förälder där blandar man inte in tycka om . Där finns något mer än bara känslan det kallas för genetik och DNA är allt som det ska finns det en dragkraft men den upplevs bara vid längre separationer .
Det jag menar är förälder - förälder älskar inte båda varandra sammtidigt och de inte upplever kärlek tillsammans . Ja , otrohet - lögner -lever utan respekt för varandra , tja kan det sluta på mer än ett sätt.
Men så finns det förhållanden utan kärlek men med ett gemensamt intresse och det fungerar också.
Alla är vi olika