funderingar...

Ålder
43
Kön
Kvinna
Jag jobbar som lärare och jag är "bara" 24 år, vilket också leder till att ungdomarna frågar mig en massa saker som de kanske inte skulle fråga andra. Allt från när jag hade min första fylla till frågor om sex och preventivmedel. Hur mycket ska man svara egentligen? Kan man säga för mycket och om man inte vill svara på något, hur ska man göra då?

C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Lärarrollen är ju ganska dubbel. Ibland ska man vara den som hjälper och stöttar och ibland ska man vara den som säger ifrån och sätter gränser. Lite som en förälder. Och då kan man väl inte blir för mycket kompis med eleverna? Visst kan man bjuda på sig själv, men det måste finnas lite distans kvar.

Det är väl helt ok att svara på frågor om sex och droger, men jag tycker att du i så fall ska hålla diskussionen på ett opersonligt plan.

Om du inte vill svara är det väl bara att säga det. Måste man ange en anledning?

Flow242

Medlem
Ålder
48
Kön
Man
Jag vikarierade på ett gymnasium när jag var runt 22, 23. Blev väl samma sak med frågor om det mesta då. Ibland blev man väl frestad att bli kompis med eleverna.

Men som jag tänkte det var väl att man ska låta bli att prata så mycket i jag form, distantierar sig så det finns professionalismen kvar, vilket jag tror är viktigt. Lärar/elev-förhållandet ska det vara lite respekt i.

Skulle jag berätta om mig själv och hur jag huikat på järnvägen under Hultsfredsfestivalen, ja då rivs lite av murarna. I brist på bättre ordval så ska man ju också försöka vara lite av ett föredöme.

Men man kan väl svara på allt, de frågar ju för att de vill/behöver veta, bara man inte gör det personligt.

Mina 2 öre iaf.

Ålder
43
Kön
Kvinna
Jag tror man ska försöka vara ärlig och svara - utom när man känner att det blir för personligt. Exempelvis - ja, jag hade min första fylla när jag var 17, typ. Inget kul, men alla hamnar där förr eller senare. Sen skita i detaljerna... typ.

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
jag hade varit väldigt distanserad i sådana frågor som sex, droger & rock'n'roll.
det blir personligt direkt. det finns säkert nån dj.. läroplan för det? lr nåra riktlinjer..?

N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Ja det är svårt ,det finns ju alltid en risk med för personliga svar.
Det är ju inte helt ovanligt med elever som blir "kära" i sin lärare.
Man kan väl inte skylla på ämnet heller , - tyvär det är inte mitt ämne.

Ålder
43
Kön
Kvinna
Jag föredrar att svara till en viss gräns. Hittills har de mest frågat annat, alltså om första fyllan, nån enstaka fråga om preventivmedel (som jag ABSOLUT svarar på, det ska de veta allt om) och sen saker om min skolgång. Men jag känner att det ligger mer i luften...

men anledningen till att jag svarar är: Vad för svar vill vi att de ska få? Porrindustrins? Kompisarnas kanske helt förvrängda svar? Är det inte bättre att någon vuxen bjuder på delar av sig själv och ger dem ärliga svar? Det tycker jag. Sen ska inte någon lämnas ut, och ingen ska skämmas ut, men mycket kan man faktiskt svara på.

N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Jo,det är bättre med en vuxens svar och i ditt fall en vettig vuxen.
Annars frågar man inte om råd, det är inte lätt att vara ung och vilsen elev.
I vissa fall , behöver de kanske en bekräftelse på att dom tänker rätt?

Kön
Kvinna
Jag är också lärarinna. Personligen så passar jag mig för att bli för personlig med eleverna, undviker det där med att vara "kompis" så långt det går. Samtidigt är det viktigt att vara ärlig, men det är enkelt att säga ifrån om frågorna man får är för personliga. Mina elever vet min auktoritet och accepterar om jag säger att något är för privat. Jag tycker att mitt jobb är till största möjliga mån att få eleverna att tänka själv och forma sin egen åsikt. Däremot så måste jag som lärare så ett frö, men det är upp till eleven själv att vattna det med egna värderingar.

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Jag är också lärarinna. Personligen så passar jag mig för att bli för personlig med eleverna, undviker det där med att vara "kompis" så långt det går. Samtidigt är det viktigt att vara ärlig, men det är enkelt att säga ifrån om frågorna man får är för personliga. Mina elever vet min auktoritet och accepterar om jag säger att något är för privat. Jag tycker att mitt jobb är till största möjliga mån att få eleverna att tänka själv och forma sin egen åsikt. Däremot så måste jag som lärare så ett frö, men det är upp till eleven själv att vattna det med egna värderingar.

det känns tryggt att ha två så vettiga lärinnor 'out there', tror nog att 'ungarn' ni har får en bra chans att skapa vettiga värderingar & normer.
-ett NEJ är ett NEJ. e nog ett av de viktigaste normerna för tillfället!
Lycka till!

litekinkykille

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Jag kommer ihåg en rätt ung vikarie vi hade i biologin. I likhet med maree och readhead så försökte han hitta en balans i det hela.

Något som jag verkligen kommer ihåg och som jag tyckte var riktigt bra var att han ofta sa "jag" i stället för "man".

När han sa "JAG var noga med att använda kondom" gav det mycket mer än någon som sa "man bör använda kondom..."

På samma sätt tror jag en tjej skulle nå ut med budskapet mycket bättre till unga tjejer om ni sa "JAG säger nej" tex till påtvingad analsex, videofilmning och annat som unga tjejer verkar ställa upp på fast de egentligen inte vill.

Å att säga att jag gör sånt som jag vill för att jag vill det och inte för någon annans skulle innebär ju inte att jag behöver berätta om alla mina små udda önskemål i detalj.

Men som med allt annat, lätt att sitta här brevid och vara bror duktig.

I ert fall så tycker jag att ni verkar vara både intelligenta och smarta kvinnor bägge två så ni behöver nog bara använda ert sunda förnuft och er egen erfarenhet.

C64ever

Ny medlem
Kön
Man
Jag skulle aldrig kunna vara lärare på högstadie eller gymnasiet. Då hade jag nog hamnat i i fängelse. Frestelsen skulle blivit för stor. Idag är jag en mogen man men tycker ändå att tjejer i den åldern är det sexigaste som finns. Deep sigh...

hoki75

Välbekant medlem
Ålder
49
Kön
Man
Jag skulle aldrig kunna vara lärare på högstadie eller gymnasiet. Då hade jag nog hamnat i i fängelse. Frestelsen skulle blivit för stor. Idag är jag en mogen man men tycker ändå att tjejer i den åldern är det sexigaste som finns. Deep sigh...
dom är som en nyutslagen blomma. deras härliga tuttar

C64ever

Ny medlem
Kön
Man
Mmmm...tuttarna är det bästa. Härligt att spana efter och kanske få se en glimt av nångång innanför lösa linnen eller halvt uppknäppta blusar..

Orro

Välbekant medlem
Ålder
48
Kön
Man
Mellan 22-31år jobbade jag som elevassiatent på många skolor i distriktet. De flesta eleverna jag hade hand om gick på i låg- och mellantatadiet. Mellanstadieeleverna har sin första sexualundervisning i 5e klass. Givetvis var eleverna redan helt o hållet på det klara med vad det handlar om. Som ung kille i på en arbetsplats som domineras av äldre kvinnor, fick man utstå en hel del närgågna frågor och skämt från kidsen. Minns en gång när pojkgänget frågade om jag brukar ”slicka fitta”. Vafan svarar man på det liksom? ”Det har ni inte med att göra”... givetvis.... vilket ledde till högljutt gapskratt eftersom ett sånt svar är lika med en bekräftelse. (Nu suger jag ju hellre kuk, visserligen, men lyckligtvis fick jag aldrig den frågan åtminstone.)

De elever jag hade hand om är nu 25-30-årsåldern, dvs sexuellt högaktiva.

Till saken hör att ...det har hänt ett par gånger att jag sett gamla elevers ansikten (eller deras klass-/skolkamrater) komma upp på några av bög-apparna jag använder. Måste säga att det är ganska obehagligt. Jag är inte blygsam av mig, och i min presentation bjuder jag mycket på migsjälv inkl sexvanor o liknande. Jag bryr mig inte nämnvärt vem som läser eller mot förmodan känner igen mig.

Men när man får upp killar man haft hand om som barn, i en position av vuxen auktoritet, då är det svårt att inte ta bort sin facepic, tillika dickpics. Lyckligtvis har jag lyckats blockera de enstaka fall jag sett innan nån skada skett.

Last edited:

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Till saken hör att ...det har hänt ett par gånger att jag sett gamla elevers ansikten (eller deras klass-/skolkamrater) komma upp på några av bög-apparna jag använder. Måste säga att det är ganska obehagligt. Jag är inte blygsam av mig, och i min presentation bjuder jag mycket på migsjälv inkl sexvanor o liknande. Jag bryr mig inte nämnvärt vem som läser eller mot förmodan känner igen mig.

Men när man får upp killar man haft hand om som barn, i en position av vuxen auktoritet, då är det svårt att inte ta bort sin facepic, tillika dickpics. Lyckligtvis har jag lyckats blockera de enstaka fall jag sett innan nån skada skett.

Jag kan förstå att det blir lite konstigt här, även om de nu växt upp. Skulle nog själv ha problem att förhålla mig till situationen och gjort på samma sätt som dig. Dvs blocka personerna, inget emot dem så...men jag hade blivit obekväm.

Toppen