Ibland får man då verkligen försöka hålla sig för skratt...

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
I mitt jobb så får man väldigt ofta höra väldigt konstiga och roliga saker, eller så händer konstiga och roliga saker, för inte så många kvällar sen så var det en kille helt renrakad i ansiktet som kom och spela, for iväg och kom sedan tillbaka med en musche, hmm, sen vägrade han plocka av sig den under hela kvällen, mycket rolig kille faktiskt. :p
En annan kväll satt jag på ett ställe där det är ganska populärt för lite äldre personer att vistas på, så satt det, vad som verkade vara syskon och deras män vid ett bord och tjattrade. Jag som satt och hade absolut inget att göra lät ett öra vila på deras konversation. Så var det en av dessa kvinnor som berätta om hennes tonårsbarn, hon hade varit med sin dotter på ungdoms till exempel. Hon berätta att hon även hade två äldre pojkar, så fick hon en idé tydligen när hon var där på ungdoms, undrar om det inte var lite barnmorskans idé också, hon fick nämligen plocka med sig en massa kondomer där på ungdoms, som man alltid får när man är dit. Så hon plocka med sig några olika. Kom hem och ställde fram en burk i köket, la i dessa kondomer, samlade sina tre ungdomar till barn och sa "I den här burken kommer det alltid finnas kondomer, och det är bara att ta!"
Snacka om att jag satt och försökte hålla mig för skratt, för hennes barn hade tydligen stått helt chockade och bara tittat på sin mamma. Men så fick man ju veta att hon ju faktiskt har fått fylla på den där burken några ggr, och inte nog med de, hon hade nu lite problem med att bestämma sig för med vad för typ av kondomer hon skulle fylla den med, då hon ju inte längre kunde gå till ungdoms med dottern och plocka med sig några, för på apoteket finns det ju stora förpackningar med bara en sort...

Jani, ibland får man då höra alla möjliga samtal på jobbet. ;)

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Tipsa Apoteket & RFSU samt de stora tillverkarna att släppa mixade storpack!

tanken är god, att alltid ha kondomer tillgängliga

(Bra även om man har tonårspojkar som bör öva i sin ensamhet på att ha kondom vid sex..)

Själv är jag r i k t i g t dålig på att använda kondom:oops:

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Jag tyckte det var en riktigt bra grej hon gjorde för sina barn. För jag kan tänka mig att som förälder så står man hellre och betalar kondomer åt sina barn och vet att de används än att barnet kommer senare och säger att han har lyckats göra en tjej med barn eller att hon är med barn. Eller att han/hon kommer och misstänker/vet att han/hon har fått en könssjukdom. Nu kan ju det hända ändå fastän man använt skydd, men risken är ju lägre iaf. Och man kan kanske vara stolt som förälder genom att veta att man åtminstone har försökt. :)
Men det var bara så roligt att höra hur hon berätta hur hennes barn reagerat. Kan bara tänka hur jag själv skulle ha reagerat om mamma eller pappa kom och ställde fram en bruk med kondomer och sa; ta för er :p

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
haha!

jag hade nog tyckt att det var.... ääh, va tusan det är typ 25 år sen jag flytta hemifrån.. inte vet jag hur jag hade reagerat då?!

men tanken är god till mina söner! de börjar närma sig puberteten och är väldigt intresserade av tjejer.... (vet inte var det kommer ifrån?!)

ska lära dem att använda en kondom med hjälp av en banan, lagom stor banan
uppmuntra dem att onanera med kondom, så det blir en naturlig del av deras sexliv. att det har det på sig när de har sex med partners sen.

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Det låter bra! Annars gör de sånt i skolan idag, guud vad jag tyckte det var pinsamt, läraren som dessutom mina föräldrar känner från det att han var barn och som dessutom var min mentor, plockar fram en träpåle typ och visar hur man trär en kondom över... Sen gick han ut och dela ut en till var och en av oss. Jadu...

Men låter bra att du ska lära dina söner att ta ansvar för skyddet, det är bra! :D

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
better safe then sorry...

mindre bra med veneriska sjukdomar & oönskade graviditeter...

hehe, en lite solskenshistoria från din skoltid ;)

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Precis, håller helt med! Sen vet jag inte hur många 15åringar osv springer och köper kondomer för månadspengen... Kan ju vara en snäll grej också som förälder att stå för den lilla kostnaden... :)

haha, minst sagt! Pinsamt värre, men vad göra. :p

fhqwhgads

Ny medlem
Ålder
43
Kön
Man
Tipsa Apoteket & RFSU samt de stora tillverkarna att släppa mixade storpack!

Jag har köpt åtminstone 30-pack på Apoteket med flera av RFSU:s olika kondomer: Näcken, Profil, Cho-san/Thin, Easy, Okeido/Grande.

Eller vad kallar du storpack? ;)

Dexter

Medlem
Kön
Man
Skitbra idé av henne. Tror dock man inte ska vara för på som förälder. Jag vet att många i min ålder och yngre hatar när föräldrarna börja prata om sex utan att nån bett dom. Däremot att ställa fram kondomer är ju mer en tyst signal till barnen att sex är nåt naturligt och skönt som man uppmuntrar till.

om jag får barn kommer det mer bli att visa dem en öppen attityd, att de tar efter ens sätt att göra. De kommer växa upp med att det är självklart att man har en tydilg sexuell integritet, att det även i parrelationer är helt ok att ha flera sexuella relationer, att heteronormen är en av flera andra, att sex inte är tabu etcetera etcetera

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Jag tror inte hon var den som var på, utan mer bara ville göra tydligt för dem att det fanns och var bara att ta. :)
Sen hade hennes son kommit en kväll också, något hon även berättade under den kvällen, och typ krypit upp i soffan och frågat om könssjukdomar, symtom osv. Tydligen trodde han att han hade något eller hur det var men tydligen hade det varit något annat som tur var. Men han hade tydligen varit helt förstörd :p

Men jag tror också på mer öppenhet som förälder. Man ska inte dölja eller ignorera saker och ting, gäller även alkohol, man ska lära hur det ska vara. Alltså inte vara tyst och låta ungen upptäcka själv, det slutar oftast i en första fylla vid toalettstolen. :p Och samma sak med sex, där kan det sluta i könssjukdomar eller graviditet, inget man vill, därför informera om vilka alternativ som finns.

Toppen