Kompis med minderåriga på Facebook.

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Har den senaste tiden sett att många vuxna är kompisar med minderåriga på Facebook, och det tycker inte jag är ok, såvida det inte är ens barn, vad säger ni andra om detta?

Purj0

Välbekant medlem
Kön
Man
Ser inget konstigt på det, så länge det finns en typ av familjär eller liknande relation till dem. Jag är kompis med en tjej som snart är 12 år, men hon är min kompis dotter, och det ser jag inget konstigt i.

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Ser inget konstigt på det, så länge det finns en typ av familjär eller liknande relation till dem. Jag är kompis med en tjej som snart är 12 år, men hon är min kompis dotter, och det ser jag inget konstigt i.

Släktingar är en annan femma, men kompisars barn tycker jag ej är ok, men det är jag det, mitt ex, han är 52, och är kompis, med en 16-årig tjej på Facebook, hennes pappa är hans kompis, men vad har en 16-åring för utbyte av att chatta med en 50-plussare?

Purj0

Välbekant medlem
Kön
Man
Nej, men det är bara på facebook. Det är ju inte så att vi umgås privat och hittar på saker, absolut inte. För där har jag inget gemensamt med en sådan liten tjej. Det var hon som lade till mig, och accepterade för att hon ska bli glad.

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Jag tycker att vuxna ska chatta med vuxna, och barn med barn, såvida det inte är ens egna barn eller släkting.

Purj0

Välbekant medlem
Kön
Man
Jag chattar inte med henne ens. Hon bara finns där som vän. Som sagt, har inte mycket gemensamt med henne, så någon direkt kommunikation finns där inte.

Boobsgirl

Välbekant medlem
Ålder
51
Kön
Kvinna
Jag tror inte jag har någon vän just nu som är minderårig, men jag har inga problem med att vara det. För FB är till för sociala, rumsrena kontakter, inget annat. Man umgås ju med dom annars, så varför inte ha dom som vänner på FB?? Ser inget fel i det alls, så länge man som vuxen inte utnyttjar situationen till något man inte borde.

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Men om vi tar som exempel, varför skulle en 16 umgås med en 50-åring på riktigt bara för att dom är vänner på Facebook?

Purj0

Välbekant medlem
Kön
Man
Men om vi tar som exempel, varför skulle en 16 umgås med en 50-åring på riktigt bara för att dom är vänner på Facebook?

Om dom umgås på riktigt känns det väldigt fel. Dom kan omöjligt ha något gemensamt alls. Vill inte ens tänka tanken på vad 50-åringen har för fantasier och tankar om 16-åringen.

Boobsgirl

Välbekant medlem
Ålder
51
Kön
Kvinna
De var tvärtom jag menade Gizza, att när man redan umgås privat, kan man vara vänner även på FB. Inte umgås bara för att man är fb-vänner

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Så du anser att det är normalt att till exempel en 16-åring umgås med en 50-åring? Vad har dom gemensamt? Inget enligt mig.

Smakfullt

Välbekant medlem
Kön
Man
Så du anser att det är normalt att till exempel en 16-åring umgås med en 50-åring? Vad har dom gemensamt? Inget enligt mig.

Det beror väl helt och hållet på typen av relation. Om syftet är , eller blir, sexuellt är det inte OK. I annat fall ser jag inga hinder. Nu har jag inte FB alls (tillhör väl spillran av mänskligheten som inte har det) men om jag hade skulle jag definitivt kunna vara kompis med mina släktingar - oavsett ålder - och deras kompisar också.

Däremot finns sex, eller sexuell flört och liknande, inte med på kartan när det gäller minderåriga och jag skulle reagera starkt om jag stötte på det.

Boobsgirl

Välbekant medlem
Ålder
51
Kön
Kvinna
Ja, jag anser det fullt normalt eftersom det oftast finns av båda åldrarna i både släkten och familjens vänner! Att anse att de inte har något gemensamt och att det i så fall bara skulle handla om sex tycker jag är fördomsfullt. Så om jag som är 41 då blir vän med min guddotters storebror på 11 år, då är jag pervers?! Nej, allt handlar inte om sex, ävensom man kan tro det. Det finns fler gemensamma nämnare, anser jag, även över åldersgränserna.

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Ja, jag anser det fullt normalt eftersom det oftast finns av båda åldrarna i både släkten och familjens vänner! Att anse att de inte har något gemensamt och att det i så fall bara skulle handla om sex tycker jag är fördomsfullt. Så om jag som är 41 då blir vän med min guddotters storebror på 11 år, då är jag pervers?! Nej, allt handlar inte om sex, ävensom man kan tro det. Det finns fler gemensamma nämnare, anser jag, även över åldersgränserna.

Syftade inte på sex överhuvudtaget när jag startade denna tråd/debatt.

R

Rollo1

Gäst
Helt ok då fb inte är något sexrelaterat. För min del då alltså.
Man kan ju vara ett vuxet stöd eller mentor av någon sort.

Indulgence

Välbekant medlem
Ålder
62
Kön
Man
Inom egen släkt och familj är det OK!

Personligen håller jag mej långt ifrån vänners barn/ungdomar på Fb. Det är så lätt att en vimsig tonåring slirar lite på en formulering eller i obetänksamhet/hormonrush, ex. vill ha kommentarer på sin solbränna....
Vi har nog alla varit med om "fnissiga" tonårstjejer, som putar med rumpan eller brösten - en direkt personlig kontakt kan jag hantera men jag har ingen lust att ta ett samtal med en bekant - ".... du, det här du snackar på Fb om med min dotter..."

Måhända konservativt, men personliga/privata kontakter mellan vuxen och barn/ungdom är ett känsligt område. Till och m,ed för dom som yrkesmässigt har en pedagogisk utbildning.

Handfast

Aktiv medlem
Kön
Man
Vilken sjuk värld vi lever i! Skulle man vara pedofil för att man pratar med en yngre människa? Vad blir det för ungdomar om de inte får ha kontakt med vuxna och de dessutom blir itutade att om man pratar med en vuxen måste man ha sex med den också, Nej klart att alla ska kunna vara vänner med varandra oavsett åldrar, fel blir det inte förens någon missbrukar detta för suspekta syften och det fördömer jag naturligtvis bestämt!
Nej det är nog tvärt om så att ungdomar skulle ha mer kontakt med vuxna så skulle nog världen se bra mycket bättre ut!
Jag är naturligtvis inte så naiv att jag inte tror att det finns vuxna som försöker utnyttja ungdomar på nätet men lösningen är inte att man inte får prata med varandra, man måste komma åt de som gör fel inte straffa kollektivt för gör man det är man ute på farliga vägar, den metoden har provats av många länder utan framgång...

Toppen