Ja, det är en intressant fråga.Något jag länge funderat över är om kvinnor har något motsvarande till mannens morgonstånd ?
Jag tror många jämställer kåt med stånd. Jag kan vara kåt och sugen på sex utan att ha stånd. Men vilken fysisk funktion tänker du att det har att få stånd på morgonen? Vad är det ’bra’ för?Visst kan jag vakna upp "våt", men tror inte vi har något som motsvarar faktiskt? Tog ett tag innan jag fattade att morgonstånd var en grej också, tänkte länge att det bara var ett annat ord för "morgonkåt". Men insåg sen att det faktiskt har en fysisk funktion vilket är fascinerande.
Jag tror många jämställer kåt med stånd. Jag kan vara kåt och sugen på sex utan att ha stånd. Men vilken fysisk funktion tänker du att det har att få stånd på morgonen? Vad är det ’bra’ för?
Så här:
"
Morgonerektion eller så kallat morgonstånd är spontan erektion under sömnen som normalt inträffar 4-5 gånger per natt. Morgonerektionen inträffar under REM-sömnen, det vill säga när man drömmer och sover relativt lätt. Det har inget med sexuella drömmar och sexuell upphetsning att göra. På morgonen är det vanligt att uppvaknandet sker ur REM-sömnen och att man då har så kallad morgonerektion eller morgonstånd.
På latin heter det Nocturnal penile tumescence, dvs nattlig penis-svällning. Det är en del av kroppens underhållsprogram som sker under REM-sömnen, och som omfattar flera av kroppens funktioner."
Så det är lite kroppens sätt att testaköra systemet innan det är dags att vakna.
Du är en klippa!!!Så här:
"
Morgonerektion eller så kallat morgonstånd är spontan erektion under sömnen som normalt inträffar 4-5 gånger per natt. Morgonerektionen inträffar under REM-sömnen, det vill säga när man drömmer och sover relativt lätt. Det har inget med sexuella drömmar och sexuell upphetsning att göra. På morgonen är det vanligt att uppvaknandet sker ur REM-sömnen och att man då har så kallad morgonerektion eller morgonstånd.
På latin heter det Nocturnal penile tumescence, dvs nattlig penis-svällning. Det är en del av kroppens underhållsprogram som sker under REM-sömnen, och som omfattar flera av kroppens funktioner."
Så det är lite kroppens sätt att testaköra systemet innan det är dags att vakna.
@HarleyQ du är ordentligt påläst, tummen upp för dig
Reboot
Sen är testosterone som högst på morgonen, när insulinet är som lägst efter en natts fasta
Du är en klippa!!!
Månde du är inom ämnet till professionen?
Aha.... men det finns väl en avdelning för faktaböcker om sådant här, kan tänka....haha läser mycket böcker, jobbar ju i en bokaffär.
Du anar inte hur mycket jag lär mig på jobbet!Aha.... men det finns väl en avdelning för faktaböcker om sådant här, kan tänka....
Du anar inte hur mycket jag lär mig på jobbet!
Har aldrig hört att ofrivilligt stånd under natten skulle vara för att inte pissa på sig... Nej, den teorin köper jag inte. Det är ju andra muskler i bäckenbotten som ser till att vi håller tätt.Morgonståndets funktion vad jag vet, lr den har säkert flera men den jag tycker verkar mest logiskt det är att män får stånd när vi blir pissnödiga i sömnen så att man inte kan pissa ner sig. Som en slags säkerhetsåtgärd som kickar igång, så fort pissblåsan signalerar att den börjar bli full så stänger vi kranen omedvetet i sömnen med att bli hårda för att täppa till urinröret.
Vet inte om män har lättare att pissa på sig i sömnen än kvinnor lr om morgonståndet utvecklades som en trevlig "extra användning" än att bara bli hård under sex så df inte kvinnor har nå liknande mekanism.
Skulle va kul om fittan blåste upp som en livbåt/blåsfisk under natten så man vaknar med värsta bullfitta XL deluxe haha
Fucking hot!
Det verkar fungera så på mig. ALLTID när jag har morgonstånd så är jag pissnödig. Det slår aldrig fel.Morgonståndets funktion vad jag vet, lr den har säkert flera men den jag tycker verkar mest logiskt det är att män får stånd när vi blir pissnödiga i sömnen så att man inte kan pissa ner sig. Som en slags säkerhetsåtgärd som kickar igång, så fort pissblåsan signalerar att den börjar bli full så stänger vi kranen omedvetet i sömnen med att bli hårda för att täppa till urinröret.
Vet inte om män har lättare att pissa på sig i sömnen än kvinnor lr om morgonståndet utvecklades som en trevlig "extra användning" än att bara bli hård under sex så df inte kvinnor har nå liknande mekanism.
Skulle va kul om fittan blåste upp som en livbåt/blåsfisk under natten så man vaknar med värsta bullfitta XL deluxe haha
Fucking hot!
Har hört lite olika förklaringar till vad morgonståndet beror på - så om det orsakas av att vara kissnödig finns det nog likheter men om det beror på kåthet så känner jag bara igen det under tider då jag har ägglossning!Något jag länge funderat över är om kvinnor har något motsvarande till mannens morgonstånd ?
Är också ensam i sängen men det är väl sant som det sägs att en bra kvinna/karl reder sig på egen handMmm.... att skeda är mysigt. Att ligga bakom en kvinna och känna rumpans delning mot könet, eller varför inte själv ha en kille bakom mig?
Jag tror på en tredje orsak till morgonstånd. Kroppen har sina egenheter som varken beror på kissnödighet eller kåthet. I min ålder (65) vaknar jag 8nte så ofta längre med stånd, men när det händer är jag sällan kissnödig. Men att vakna med en erigerad penis väcker fort upp kåtheten i mig. Så fort jag rör vid kuken och drar tillbaka förhuden, så vill jag bara ha mera... Tyvärr sover jag ensam i min säng/rum så får aldrig hjälp med runket...