"Normal" e ett av samtliga minoriteters mest hatade ord.
Det är ett ord som för dem innebär utanförskap.
Jag håller inte alltid med. Jag tycker att ordet "normal" är ett ok ord. Alla vet ungefär vad det betyder.
Jag tillhör en minoritet, så jag ska dra det exempel jag är mest bekant med.
Jag är medlem i ett annat forum, i första hand skapat för bögar som är så kallade "strejtacting", alltså "osynliga", ej uppvisande stereotypiskt fjolligt bögbeteende.
Där är ordet [blue]"normal"[/blue] är ständigt i hetluften, likaså ordet [blue]"manlighet"[/blue].
För homosexualla män ligger orden "normal" och "manlig" väldigt nära varandra, och är i många fall synonyma. I lika många fall är båda orden hetsigt hatade, såväl älskade. Det är så att säga två läger.
Inte helt förvånande är att det nästan alltid är de homos som enligt samhällets kollektiva tycke inte innefattas i dessa ord, som skriker högt hur fruktansvärda och nervärderande/onödiga orden är.
Visst kan man argumentera att ingen egentligen kan döma om vad som är normalt och onormalt - speciellt inte i ett öppet och tolerant samhälle. Man kan argumentera att "normal" endast är i betraktarens ögon.
Men när på homoforumet, stans fjolligaste, skrikigaste drag-queen börjar babbla på om hur NORMAL han är och att han minsan är mer MASKULIN än alla andra män på jorden - för att han vågar vara stans fjolligaste, skrikigaste drag-queen - då är det nånting som är väldigt fel.
Jag själv skulle kunna räknas som en mer [blue]normal man[/blue] än en skrikande dragqueen, (och stolt över det) men en mindre normal man än en strejt kille. (stolt över det också)
Jag skulle säga att ordet [blue]"normal"[/blue] betyder:
[blue]Det beteende, som i just det samhälle/grupp man befinner sig, är vanligast förekommande. Det beteende som är vanligast förkommande är därför det som är mest accepterat... och vice versa.[/blue]
Gilla det eller hata det, det kommer inte att förändra något.
Det enda som är säkert är att man måste trivas med sig själv.
Den skrikande fjollan på det andra forumet gjorde inte det, och han skylde alla andra för det, istället för att ta itu med sina egna issues.