Ojdå

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Jag har inte bott i min studentstad mer än ett år, och inte mer än en månad i den del av staden jag bor i nu.
Så händer något jag aldrig trodde skulle hända.
Igår kväll skulle jag ut på en promenad, skulle träffa sällskapet utanför ica kl 20, men jag går tidigare för att hinna köpa nå grejer på affärn först. På vägen till ica möter jag en man som går åt motsatt håll, jag tänker inget mer på honom fastän han verkar lite skum. Går in på ica iaf och köper det jag ska ha, märker att jag måste vänta 5minuter ändå så jag sätter mig på en bänk och gör det.
När jag satt mig och kanske suttit i en halv minut så kommer mannen som jag mötte tidigare som gick åt motsatt håll ut från ica. Han hade ingen påse i handen, och det såg inte ut som om att han hade något i fickorna heller som han köpt. Då tycker jag det börjar bli lite obehagligt så jag tittar på klockan.
Mannen börjar gå mot bänken som jag sitter på, han puttar undan lite skräp som ligger på den och sätter sig ner. Än en gång tittar jag på klockan, fyra minuter kvar. Så börjar han prata med mig, jag försöker ignorera honom först, men då blev han otrevlig och höjde rösten och sa "hallå?".
Så jag vänder mig mot honom och så börjar jag prata med honom, ett samtal som i princip gick ut på att ta reda på exakt vars jag bor. Han får däremot inte veta det, jag tittar hela tiden på klockan, och tillslut ser jag mitt sällskap komma, just innan mannen skulle till att fråga vars på området jag bor. Så jag springer upp säger hej då och går fort mot min kompis för att sen gå åt ett helt annat håll än där jag bor.

Usch så läskigt det där var, och jag hoppas för allt i världen att jag slipper se den där mannen igen!

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Jag har inte bott i min studentstad mer än ett år, och inte mer än en månad i den del av staden jag bor i nu.
Så händer något jag aldrig trodde skulle hända.
Igår kväll skulle jag ut på en promenad, skulle träffa sällskapet utanför ica kl 20, men jag går tidigare för att hinna köpa nå grejer på affärn först. På vägen till ica möter jag en man som går åt motsatt håll, jag tänker inget mer på honom fastän han verkar lite skum. Går in på ica iaf och köper det jag ska ha, märker att jag måste vänta 5minuter ändå så jag sätter mig på en bänk och gör det.
När jag satt mig och kanske suttit i en halv minut så kommer mannen som jag mötte tidigare som gick åt motsatt håll ut från ica. Han hade ingen påse i handen, och det såg inte ut som om att han hade något i fickorna heller som han köpt. Då tycker jag det börjar bli lite obehagligt så jag tittar på klockan.
Mannen börjar gå mot bänken som jag sitter på, han puttar undan lite skräp som ligger på den och sätter sig ner. Än en gång tittar jag på klockan, fyra minuter kvar. Så börjar han prata med mig, jag försöker ignorera honom först, men då blev han otrevlig och höjde rösten och sa "hallå?".
Så jag vänder mig mot honom och så börjar jag prata med honom, ett samtal som i princip gick ut på att ta reda på exakt vars jag bor. Han får däremot inte veta det, jag tittar hela tiden på klockan, och tillslut ser jag mitt sällskap komma, just innan mannen skulle till att fråga vars på området jag bor. Så jag springer upp säger hej då och går fort mot min kompis för att sen gå åt ett helt annat håll än där jag bor.

Usch så läskigt det där var, och jag hoppas för allt i världen att jag slipper se den där mannen igen!

Nu har jag precis kommit hem efter en, minst sagt, hektisk dag på jobbet, så jag kanske missuppfattar det du skriver. Men en man som kommer fram till dig och börjar prata med dig och vill ha reda på var du bor...

Det låter inte direkt skrämmande eller otäckt. Det låter ju bara som att han var intresserad av dig, men kanske lite blyg och osäker...

Om du inte vill berätta var du bor så är det väl bara att säga det? Eller? Vad är det jag inte förstår?

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Hmmm, det var en utländsk man...över 40...han var påväg åt motsatt håll då jag var påväg till ica...sen helt plötsligt kommer han ut från ica och inte köpt något alls...tycker inte du det verkar vara lite stalker varning? Vill sedan bara ha reda på vars jag bor, har aldrig sett honom tidigare eller träffat honom tidigare... han blev sur då jag inte ville prata med honom... öhm?

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Var inte direkt så att vi började prata, utan samtalet gick ut på att ta reda på vars jag bodde. Och jag vet inte hur det är med dig, men skulle du säga till en man som är dubbelt så gammal som du som för några minuter sen såg ut att vara påväg hem och sen bara vänder och följer efter dig genom hela ica för att sen sätta sig bredvid dig och börja prata om vars du bor och vars du pluggar, vars du bor? Det var inte precis så att han gick fram och presenterade sig och fråga vad jag hette, eller ville gå på dejt eller något sånt. Samtalet gick ut på att få veta vars exakt jag bodde inget annat.

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Var inte direkt så att vi började prata, utan samtalet gick ut på att ta reda på vars jag bodde. Och jag vet inte hur det är med dig, men skulle du säga till en man som är dubbelt så gammal som du som för några minuter sen såg ut att vara påväg hem och sen bara vänder och följer efter dig genom hela ica för att sen sätta sig bredvid dig och börja prata om vars du bor och vars du pluggar, vars du bor? Det var inte precis så att han gick fram och presenterade sig och fråga vad jag hette, eller ville gå på dejt eller något sånt. Samtalet gick ut på att få veta vars exakt jag bodde inget annat.

Det kanske har med ålder att göra?

Men om en man (oavsett ålder) frågar vart jag bor så frågar jag förmodligen varför han vill veta det? Sedan skulle jag nog ta fram mobilen och ringa till en väninna om jag kände obehag...

Men jag skulle inte automatiskt utgå ifrån att han hade "onda avsikter" med sin fråga.

Det är ju mycket möjligt att han kände sig ensam och bara ville prata.

Men säker kan man så klart aldrig vara. Se till att alltid ha mobilen med dig, om du skulle möta honom igen:love:

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
det var inte frågan i sig, det var det faktum att han förföljt mig...

Man förföljer inte en okänd person och sen försöker få veta vars personen bor, utan att presentera sig eller något, om man har goda avsikter. Snälla... Där jag bor gör man då verkligen inte det. Hade det varit så att han inte hade förföljt mig, utan hade varit inne på ica och handlat och sen gått ut och varit social bara allmänt, då hade jag inte reagerat. Men att då personen ser ut att vara påväg hem, vända och förfölja en ung tjej och sen fråga ut vars hon bor... Det är inte normalt över huvud taget, det är inte normalt ens om en en svensk man hade gjort det, det hade inte varit normalt om en ung kille hade gjort det heller.

sambokille

Välbekant medlem
Kön
Man
Jag kan förstå det obehaget issa kände där faktiskt , känns lite som att han fått upp ögonen på ett "offer" och vänt om o följt henne istället.

Kan ju varit ett otroligt klumpigt raggningsförsök men är man så klumpig så hade jag nog med uppfattat det lite hotfullt eller lite skrämmande iallafall om jag var ensam tjej
Tyvärr idag när det händer så mycket skit så blir ju det såhär och av issas berättelse att utgå från får jag vibbar av att han var ute efter nåt annat!!

Skulle nog också använt mobilen o ringt kompisen som snäckan sa.ö

skönt det gick bra issa iallafall.

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Äntligen nån som fattar! Jag började faktiskt undra...

Nä, var ju tur att jag skulle träffa min kompis på fem minuter, vet inte vad som hänt om jag hade börjat gå hem igen ensam. Blä, nu blir det cykel till affärn på kvällarna så jag fort som fan kan cykla hem igen, eller om jag ser honom igen så tyckte min bästa kompis att jag skulle ställa mig inne på ICA och ringa efter nån som kan följa mig hem. :p Hon tyckte det var nog att jag bodde i den stad som jag bor i, med allt det som varit i den så ska det där hända också. :p

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Känner man sig förföljd skall man ringa till polisen och berätta det.

Det behöver inte ha hänt något innan man ringer.

Om dina misstankar är riktiga kan det vara så att han behandlar andra tjejer likadant och då är det bra om polisen har ett signalement på killen.

Kom ihåg hur han ser ut, vad han har för kläder på sig, smycken, tatueringar, hårfärg olika egenskaper som kan vara kännetecken!

Ring och berätta det för polisen, så att de vet. Man skall inte gå omkring och vara rädd för en enskild person utan att berätta det för polisen.

Man kan/behöver inte göra en anmälan, eftersom det inte hänt något brott. Men det är ALLTID bra att berätta för polisen om man känner sig rädd.

Ring 114 14 (gäller i hela landet) och välj "tipsa polisen". Berätta om din upplevelse och var tydlig med att du kände dig förföljd, samt berätta hur han ser ut. Polisen är tacksam för alla sådana uppgifter.

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
51
Kön
Man
Det låter ju inte så trevligt, jag kan också förstå att du kände obehag. Håller med sambokillen, låter ju väldigt klumpigt.

Men du ska nog inte dra för stora växlar - är ju stor skillnad på att vara klumpig och att verkligen vilja något illa. Har inga siffror, men jag tror det är extremt ovanligt med knäppisar som vill främmande personer illa även om man kan få intrycket av det om man läser skandalblaskor som AB o Expressen. Det överlägset vanligaste är ju att dom känner varann tidigare tyckte jag GW sa på efterlyst.

Bara en klumpig, lite påträngande typ. Men ringa kompisen är ju en bra ide i vilket fall som helst.

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Nja...alltså...nu kommer jag säkert säga för mycket, men vad tusan.
Jag är inte rädd, men jag är medveten om vad som hänt i den här staden och vad det finns för typer. Det finns och har funnits män i den här staden som agerar slumpmässigt, jag vill inte gå in närmare på specifika fall för då kommer jag avslöja vars jag bor. Det är alltså inget jag dragit slutsats från genom att ha läst i skvallerblaskor, utan det är nyhetsprogram på TV och andra seriösa tidningar som jag läst och verkliga händelser som gjort mig lite på min vakt, jag är sällan rädd då jag är ute. Jag blev inte rädd av händelsen, var mest obehagligt just för att han förföljde mig.
Det var inget raggningsförsök, han flörtade inte då han frågade frågorna, och det var inga sånna typer av frågor. Var mest ledande frågor som handlade om vars jag bodde.
Jag tänker inte tipsa polisen baserat på en händelse. Men om det upprepas kommer jag självklart göra det eller om jag råkar se att han gör samma sak mot någon annan ung tjej.

Grejen var lite den också att det var lite av ett uppvaknande också. Jag tänker sällan på sånna här saker, när mamma varnar mig för olika saker osv så viftar jag bort det. Jag är väldigt ignorant för saker som faktiskt kan hända, just för att jag aldrig har varit i en så pass obehaglig situation. Jag måste erkänna att jag faktiskt viftar bort den här händelsen också, inte viftar bort att den var obehaglig eller att det var ett allvarligt fel sätt av mannen, men då nån säger "var försiktig nästa gång, eller ring efter nån som kan hämta dig om han dyker upp igen" osv, så viftar jag bort det lite. Skrattar och säger "nä, det kommer säkert inte hända igen, men jag ska tänka på det".

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Nja...alltså...nu kommer jag säkert säga för mycket, men vad tusan.
Jag är inte rädd, men jag är medveten om vad som hänt i den här staden och vad det finns för typer. Det finns och har funnits män i den här staden som agerar slumpmässigt, jag vill inte gå in närmare på specifika fall för då kommer jag avslöja vars jag bor. Det är alltså inget jag dragit slutsats från genom att ha läst i skvallerblaskor, utan det är nyhetsprogram på TV och andra seriösa tidningar som jag läst och verkliga händelser som gjort mig lite på min vakt, jag är sällan rädd då jag är ute. Jag blev inte rädd av händelsen, var mest obehagligt just för att han förföljde mig.
Det var inget raggningsförsök, han flörtade inte då han frågade frågorna, och det var inga sånna typer av frågor. Var mest ledande frågor som handlade om vars jag bodde.
Jag tänker inte tipsa polisen baserat på en händelse. Men om det upprepas kommer jag självklart göra det eller om jag råkar se att han gör samma sak mot någon annan ung tjej.[/size=2]

Grejen var lite den också att det var lite av ett uppvaknande också. Jag tänker sällan på sånna här saker, när mamma varnar mig för olika saker osv så viftar jag bort det. Jag är väldigt ignorant för saker som faktiskt kan hända, just för att jag aldrig har varit i en så pass obehaglig situation. Jag måste erkänna att jag faktiskt viftar bort den här händelsen också, inte viftar bort att den var obehaglig eller att det var ett allvarligt fel sätt av mannen, men då nån säger "var försiktig nästa gång, eller ring efter nån som kan hämta dig om han dyker upp igen" osv, så viftar jag bort det lite. Skrattar och säger "nä, det kommer säkert inte hända igen, men jag ska tänka på det".

Fundera lite över hur du skulle agera om du själv var den där "andra tjejen". Vad skulle du råda henne till?

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Nja, jag kan ju inte kontakta polisen för nån annan liksom...eller du förstår...måste ju vara den andra som anmäler om det hänt upprepande ggr osv, jag kan ju inte anmäla åt nån som jag förstått det iaf

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Nja, jag kan ju inte kontakta polisen för nån annan liksom...eller du förstår...måste ju vara den andra som anmäler om det hänt upprepande ggr osv, jag kan ju inte anmäla åt nån som jag förstått det iaf

Alla kan anmäla brott eller tipsa polisen, oavsett om man är målsägande eller ej.

Toppen