P-piller! galet eller?!

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Personligen kanske jag inte är så kinky med sex, eller kanske det är det jag är(?!)

Men jag tycker diskussion om p-piller vara eller inte vara är helt uppåt väggarna absurd!
Inte för att någon ska bestämma när unga kvinnor eller flickor ska ha sexdebut, det har jag svårt att ha en åsikt om. Jag har ingen som helst insyn i det. Så länge ingen far illa eller blir psykiskt eller fysiskt skadad så tycker jag inte att någon ska lägga sig i. Klart det måste finnas klara regler.
En tjej under femton som ska ta hormoner?!
En jobbekompis flickvän fick lungemfysem efter ett halvårs bruk av p-piller. Hon var nära döden och går nu på rehab och blodförtunning. Tjugofyra år gammal...

Ett av mina f d flickvänner fick sina första p-piller som femtonåring, tre månader senare fick en blodpropp i foten. Femton år gammal...!

Jag har fler exempel från min nära bekanskap.
Läkemedelsindustrin bryr sig föga utan skyller på ärftlighet och rökning med mera. Samt att de tystar ner det hela med en mutad läkarkår.

Ska vi utsätta unga flickor, som inte är färdigväxta, för doping?
Sätt åtminstone ARTON årsgräns för att skriva ut P-piller till kvinnor!

De som har andra medicinska behov som svåra menssmärtor ska inte lida i onödan, de ska självklart vara undantagna.

Samt Läkarkontroll årligen!

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Men Doc, orsaken till att p-piller slår fel är just ärftlighet osv. Barnmorskorna på ungdomsmottagningarna är väldigt noga med att kolla upp om man har olika hjärtfel i släkten. De skickar först med ett papper hem som man ska svara på, där de frågar om mormor/morfar, eller farmor/farfar, mamma/pappa har haft olika sjukdomar.
Sen finns det tusentals olika p-piller som fungerar för olika personer. Jag hade en väldig tur att mitt p-piller som jag fixade då jag var 18 fungerar så bra, men orsaken till att jag började var för att jag blev tvungen att fara till ungdoms för att höra om dagen-efter-piller. Det borde finnas mer information för tjejer vilka olika alternativ det finns.

Det finns ju inte bara p-piller, de som inte kan äta p-piller pga olika sjukdomar i släkten eller annat så finns det minipiller. De innehåller ett av de två hormoner som finns i p-piller, däremot är minipiller, eller staven som man kan operera in i armen, mindre säkra och de kan ibland göra mensen besvärligare eller så kan de göra så att mensen försvinner helt. Alltså de är mindre pålitliga, men de kan iaf inte ge nån en blodpropp, inte vad jag hört om iaf.

Sen när iaf jag skaffade p-piller först så fick jag bara prova p-pillren i tre månader, sen skulle jag komma tillbaka för att de skulle kolla blodtryck osv osv, vikten kollar de också. Sen frågar de ut en om man haft besvär av något slag som man inte hade innan man började med p-piller. Först efter de får man köpa p-piller för ett helt år. Men då måste man ju komma tillbaka år efter år för att få köpa nya p-piller och då tror jag barnmorskan jag prata med sa att man skulle göra en kontroll då också, så att inget har förändrats till det negativa!

Så de håller koll på de som äter p-piller. Iaf där jag bor!
De sa till och med till en kompis jag hade att hon inte fick äta p-piller om hon inte gick ner lite i vikt, för det skulle annars bli farligt.

Jag tycker inte det ska finnas en åldergräns på 18år, om man blir byxmyndig vid 15 då ska man också kunna få alla de alternativ som finns till preventivmedel vid den åldern! Sen tror jag inte att de på ungdoms rekomenderar en 15åring till att äta p-piller, utan det är bara om denna 15åring kanske har ett seriöst förhållande med en kille, som hållit på länge. Men de rekomenderar säkerligen först kondomer, vilket de delar ut på mottagningen!

Men sen vet jag de som helt enkelt ger upp med p-piller sökandet, eller minipiller sökandet. Min bästa kompis har efter flera år gett upp med det, och nu kör hon och hennes kille utan kondom, men han drar ut innan han kommer. Vilket är bättre tycker du? P-piller/minipiller som tillslut kanske fungerar, eller dra-ut-metoden? Orsaken till att hon sluta var för att läkaren hon hade inte trodde henne då hon tredje gången kom och klaga på pillren hon fick, han sa att de skulle göra olika saker, men de fungerade inte på henne. Han vägrade till och med låta henne byta, utan sa att hon bara hittade på! Det var vad som gjorde att hon gav upp sökandet efter minipiller! Det är jävligt dålig stil av en läkare att inte tro på sin patient, hon betalar ju för tusan för de där pillren då ska de ju också fungera som de ska!

Dexter

Medlem
Kön
Man
Jag tror ändå man ska akta sig för att begränsa tillgången till p-piller till folk över 18. Det är just målgruppen under 18 som slarvar mest med tex kondomer och en restriktiv utskrivning av p-piller skulle leda till ett ökat antal tonårsgraviditeter. I ett samhälle där ett riksdagsparti tillåts propagera för färre aborter är det en rätt läskig utveckling

Det handlar inte om att förneka bieffekter av hormonella preparat, de finns och de drabbar vissa, och ska ses allvarligt på, men vad är alternativet? Tror det är många som inte förstår 90-talisters syn på sex som nåt ganska avdramatiserat, skönt och kul. Många har väldigt många partners på kort tid och det är liksom en viktig del av hela umgänget.
Kondomkampanjer funkar inte, det vet alla så det givet är nog också rätt kört.

Då återstår bara puritanskt avhållsamhetsmoralism. Sånt är äcklande och nåt jag hoppas vi aldrig mer ska se i Sverige

Personligen kanske jag inte är så kinky med sex, eller kanske det är det jag är(?!)

Men jag tycker diskussion om p-piller vara eller inte vara är helt uppåt väggarna absurd!
Inte för att någon ska bestämma när unga kvinnor eller flickor ska ha sexdebut, det har jag svårt att ha en åsikt om. Jag har ingen som helst insyn i det. Så länge ingen far illa eller blir psykiskt eller fysiskt skadad så tycker jag inte att någon ska lägga sig i. Klart det måste finnas klara regler.
En tjej under femton som ska ta hormoner?!
En jobbekompis flickvän fick lungemfysem efter ett halvårs bruk av p-piller. Hon var nära döden och går nu på rehab och blodförtunning. Tjugofyra år gammal...

Ett av mina f d flickvänner fick sina första p-piller som femtonåring, tre månader senare fick en blodpropp i foten. Femton år gammal...!

Jag har fler exempel från min nära bekanskap.
Läkemedelsindustrin bryr sig föga utan skyller på ärftlighet och rökning med mera. Samt att de tystar ner det hela med en mutad läkarkår.

Ska vi utsätta unga flickor, som inte är färdigväxta, för doping?
Sätt åtminstone ARTON årsgräns för att skriva ut P-piller till kvinnor!

De som har andra medicinska behov som svåra menssmärtor ska inte lida i onödan, de ska självklart vara undantagna.

Samt Läkarkontroll årligen!

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Eftersom kvinnors hormoner har en tendens att "hoppa upp och ner", som de säger i forskarkretsar, så är det kanske på tiden att p-piller för män tas fram?

Killar har inte så många skydd att ta till, när de vill slippa bli förälder och ändå är deras kroppar bättre lämpade för forskning:)

Jag tror inte heller på idén att höja åldersgränsen för p-piller. Men "dagen-efter-piller" och dagens spiraler är också alternativa skydd med få kända bieffekter - för kvinnor...

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Håller med snäckan att p-piller för män ska börja säljas och även köpas av män! Det har forskats fram piller för män och de är ute för försäljning tror jag, det var en stor debatt om det där för inte såååå länge sen på nyheterna. Eller kanske handlade det om varför de inte var ute för försäljning, hmm... Minns inte riktigt, men finns finns det.

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Håller med snäckan att p-piller för män ska börja säljas och även köpas av män! Det har forskats fram piller för män och de är ute för försäljning tror jag, det var en stor debatt om det där för inte såååå länge sen på nyheterna. Eller kanske handlade det om varför de inte var ute för försäljning, hmm... Minns inte riktigt, men finns finns det.

det finns P-piller för män. De samma biverkningar som till kvinnor.
Ger sämre lust, depression, högblodtryck, ökad risk för hjärt & kärlsjukdomar.

Men hur kan man ta en biverknng som lustnedsättning för en medicin som ska motverka oönskade graviditet? Det är självklart, vill inte kvinnan så blir det ingen sex...

Fram med kondomerna igen! de är de som har minst biverkning & de är männen som använder!

Dessutom skyddar de mot otrevliga veneriska sjukdomar! Själv är jag helt urusel på att använda kondom, fruktansvärt dålig med träning....

Jag lovar att jag ska ha kondomlektion för mina pojkar, när de är tillräkligt gamla dvs.

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
*Plockar fram papper från p-piller lådan*
Ah, här står det,
"Eventuella biverkningar: Liksom ALLA läkemedel kan Noevletta 28 orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem. Under de första behandlingscyklarna kan du förväntas få någon biverkan, t.ex. bröstspänningar, illamående och småblödningar. Dessa initiala biverkningar brukar försvinna inom 2 till 4 behandlingsmånader."
Sen står det om biverkningar som är vanliga, de förekommer hos fler än 1 av 100 användare, här står det om den sexuella lusten och lite sånt. Sen står det om sällsynta biverkningar som förekommer hos färre än 1 av 1000 användare. Det står även om biverkningar som gör att man ska söka upp läkare och omedelbart sluta ta pillret osv.

Men som det står i första stycket där, alla användare får inte dessa biverkningar, de är precis som vanliga läkemedel, det finns biverkningar, men alla får dem inte. Jag har då ingen nedsatt sexuell lust kan jag då säga! Snarare större än innan! Och jag har ingen annan av biverkningarna som står i bipackssedeln heller. Så det gäller att hitta det rätta för en själv, jag hade som sagt tur att den jag fick första gången fungerade så bra, men vissa får leta ihjäl sig efter rätt, eller så väljer de ett annat alternativ.

Och är man i ett långvarigt förhållande och ingen av personerna har sjukdomar kan det väl vara skönt att slippa den där gummisaken... Men det är ändå en självklarhet att man ska använda kondom, iaf i början. Så jag säger inte, och tror inte någon annan säger det heller, att man ska skippa kondomen helt, utan bara det att det skadar inte att vara ännu mer skyddad! Speciellt som en ung 15åring som tänker med något helt annat än hjärnan för det mesta. :p

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Man kanske kan säga att av två onda ting så väljer man det minst onda?

Önskedrömmen vore så klart ett P-medel som fanns anpassat för tjejer och ett P-medel som fanns anpassat för killar, och att dessa P-medel var utan biverkningar.

Jag kan bara säga hur jag har resonerat tidigare...

Det värsta som skulle kunna hända var att jag blev gravid.

Då måste jag så klart ta ansvar för att jag inte ville bli gravid.

När jag var ung, åt jag P-piller utan att vara medveten om riskerna. Sedan åt jag P-piller trots att jag var medveten om riskerna.

Sedan 8 år tillbaka använder jag en spiral som dels minskar mensblödningarna och dels minskar risken att bli gravid.

Med andra ord: Jag fortsatte att äta P-piller och riskerade en blodpropp, för att slippa bli gravid.

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Ja visst är det idealet, men idag finns inga läkemedel över huvudtaget som inte kommer med biverkningar. Även mediciner som ska se till att blodtrycket går ner ger biverkningar som är värre än att man har högt blodtryck. Så man ska se upp självklart.

Grejen med p-piller är att det är så enkelt. Man tar ett piller varje dag och du är skyddad mot graviditet och du kan bestämma om man inte vill ha mens osv. Men att man inte vill ha mens är inte den största orsaken till att jag valde att börja med det då är det bättre med minipiller som kan göra att man slipper mensen helt, om jag skulle stoppa in en spiral är det inte världens enklaste grej att ta ut, och p-piller kan man börja och sluta med närhelst man vill.

Orsaken till att jag valde p-piller var att jag äntligen visste precis när jag ska ha min mens! Jag kunde aldrig räkna ut när jag skulle få min mens, aldrig! Den kom precis som den ville och den höll på minst 6 dagar lite upp och ner. Ena dagen inget andra värsta störtfloden, kunde aldrig lita på den. När jag äter p-piller, kommer den exakt den dag den ska varje månad och den håller på i 3-4 dagar. Snacka om skönt i jämförelse med hur det var innan!

Så kombinationen mellan att vara skyddad mot graviditet och veta när jag ska ha mens, det ser inte jag som något dåligt. För mig är p-piller ett läkemedel precis som alla de andra.

Och till sist vill jag säga såhär, en person som levt nyttigt, aldrig druckit, aldrig rökt, aldrig snusat och allt det där. Även de kan dö av något som man idag ger dessa saker skulden för.
Det finns risker med allt! Man ska inte vara rädd för att leva som man vill...

Toppen