Hej.
Jag har själv en hel del erfarenhet av situationen.
Att inte få reda på orsaken till situationen är det samma som att få ett lögnaktigt svar.
Är man i ett parförhållande har man ett gemensamt ansvar. En part kan inte ensam bestämma villkoren.
I mitt fall användes sexvägran/motvillighet som del i psykisk misshandel utövad av en narcissistisk fru.
Till slut, efter 10 år, många försök till samtal, satte jag ner foten. "Ändra dig eller försvinn".
Beteendet blev bättre men personen är fortfarande densamma. Narcissister kan inte förändras.
Sexvägran i ett äktenskap måste förklaras. Ges inga anledningar är rådet: gå! Skaffa ett nytt och bättre liv.
Jag stannade kvar, vilket jag inte borde ha gjort. Men det var för många negativa konsekvenser med att gå, trodde jag. Idag vet jag att det hade varit det enda rimliga.
Man bör ha klart för sig att kvinnor använder sex som vapen och verktyg mycket oftare än vad man vill tro.
Jag ber inte om sex längre, det får hon göra. Men det sker motvilligt, för det mesta.
Mitt råd: Sök hjälp. Kommer inte hustrun med, så sök hjälp själv. Det finns både psykologer och frivilligorganisationer som kan stötta. T.ex. "Mansjouren i Stockholm". De ställer upp för alla.
Gör något.
Lycka till