Pedofil

avve

Medlem
Kön
Man
Bara en snabb fråga till er.
Jag vet vi har dröftat det förut men,
När kan man kallas en pedofil.
Efter utseendet att döma, mognad, moral och sen då efter lagens mening är det ju att tända sexuellt på ett "barn" dock vad är definitionen ?
Vad tycker ni?

onanisten

Medlem
Ålder
57
Kön
Man
Man är en klar och tydlig pedofil om man utövar sex med personer som inte är något av följande:
Över 15 år
Ej könsmogen
Ej psykiskt mogen
Ej fysiskt mogen
Enkelt va!

Keep that foreskin moving

avve

Medlem
Kön
Man
nä tycker inte det är så enkelt
Jag chattar med många olika personer.
Och i ett fall är det en 34 årig kille som bara väntar på att en tjej ska fylla 15 för då är det ok.
Jag tycker det känns så konstiget att ena dagen är det fel och andra dagen är det ok.
Tjejen ifråga tror jag nog inte riktigt fattar vad en relation med en 34 år gamma "gubbe" handlar om.
Spelar inte skillnaden någon roll ?
15 år och sen är det ok, inga drag av pedofili ?

tuvalu

Medlem
Kön
Kvinna
Men det där med åldersgräns säger ju inte så mycket egentligen, folk kan ju passa in på de andra tre kriterierna (könsmogen, psykiskt mogen, fysiskt mogen) ändå. Eller inte göra det fastän de är äldre än 15 år. Och så kan ju också vara så att en 15-åring har en pojk/flickvän som är 16 eller 17 år, då skulle jag knappast kalla den pedofil.

Kevlarsjälen

Medlem
Kön
Man
Nej då är det inte självklart pedofileri.
Men om en kille på 16 år utnyttjar en tjej under 15 så är det pedofil enligt mig.
Alltså när en man utnyttjar en tjej som uppfyller något utav dessa krav. Hade det inte funnits en åldergräns för sex, så hade detta varit självklart. Så bortse från denna gräns, när man bedömer detta.

SOLO

Medlem
Tycker inte att nån e pedo om den ær med nån som e bara ett år yngre(!)
Tycker det beror på, men en 12-åring bør nog inte ha sex, oavsett det mentala utvecklandet.

Deadzed

Medlem
Kön
Man
Originally posted by Kevlarsjälen

Men om en kille på 16 år utnyttjar en tjej under 15 så är det pedofil enligt mig.
Alltså när en man utnyttjar en tjej som uppfyller något utav dessa krav. Hade det inte funnits en åldergräns för sex, så hade detta varit självklart. Så bortse från denna gräns, när man bedömer detta.

Jag skulle nog kalla det för sex med minderårig(för det är hon ju) vilket jag inte tycker är samma sak som pedofili. Jag tror knappast att 16-åringen kommer fortsätta utnyttja 15-åringar resten av livet. Chansen är nog snarare att han gjort sig skyldig till våldtäkt. Och det är ju illa nog det. Men det är inte pedofili.

avve

Medlem
Kön
Man
ok
Men tillbaka till den grupp jag och min chatt "kompis" är i då.
Vi som är över 30 och blir frestade av vackra kvinnor. Hur unga får dom vara utan att det är pedofili. Nu är jag helt trygg i min egen situation men detta dök upp då denna killen bara går och väntar på att hans 14 åriga chatt väninna ska bli 15, träff är tydligen redan bestämd.
är det då pedofili bara om han inte väntar? typ att en enda dag gör så stor skillnad ?
Är han inte redan nu pedofil då, för att han nu vill ha sex med tjejen, men av juridiska orsaker väljer att vänta?

onanisten

Medlem
Ålder
57
Kön
Man
Förtydligar mig. Om tjejen/killen är under 15 eller ej könsmogen, vilket som helst av alternativen så tycker jag det är ett solklart fall av pedofili. Är man ex 30 och tänder på en 15-åring bör man uppsöka psykolog snarast. Visst är unga människor enormt tilltalande, men det finns lagar och moral att ta hänsyn till. Under 15 eller icke könsmogen=förbjudet område, finns inget att diskutera där.
Om man sen är psykiskt eller fysiskt omogen men ÖVER 15 eller man ÄR könsmogen tycker jag det faller inom ramen sexuellt utnyttjande av minderårig. Fattar inte hur 30-åriga killar kan sitta hemma och längta efter sex med en tjej som snart ska fylla 15!! Pedo i mina ögon,vilket bör bestraffas med någon form av kastrering. Tack för ordet

Asia

Medlem
Ålder
55
Kön
Man
Originally posted by Kevlarsjälen

Håller med generellt, men jag tycker inte att det är pedofili i detta fall (se ovan) utan "sexuellt utnyttjande av minderårig" men om killen bara är 16 år så tror jag att det skulle bli svårt att få honom dömd så länge tjejen var med på det. Var hon det inte så är det ju våldtäckt.

hejhopp2

Medlem
Kön
Man
Jag tror inte det är så enkelt !
Pedofil = en vuxen människa som har en sexuell dragning till barn, normalt tretton eller yngre.

Hebefil = en vuxen människa som har en sexuell dragning till unga människor i puberteten dvs. ca 11-16 år

Redan här flyter begreppen ihop åldersmässigt [B)]

Ordet pedofil har egentligen inget med sex med barn att göra, en del pedofiler har aldrig sex med barn och en del som har sex med barn är inte pedofiler.
Att lagen säger att det är olagligt att ha sex med någon under 15 har inget med pedofili att göra så vitt jag vet.

Vad allmänheten lägger för egna värderingar på ordens egentliga betydelse har ingen initiell betydelse.

Tänk själv, om två trettonåringar har sex så är ju ingen av dem pedofil eftersom det kräver en VUXEN människas dragning til...
Frågan är vad som skulle ske eftersom ingen av de två ens är straffmyndiga ????

Lätt är det inte, inte trevligt heller :eek:

Hejhopp

Kevlarsjälen

Medlem
Kön
Man
Originally posted by hejhopp2

Jag tror inte det är så enkelt !
Pedofil = en vuxen människa som har en sexuell dragning till barn, normalt tretton eller yngre.

Hebefil = en vuxen människa som har en sexuell dragning till unga människor i puberteten dvs. ca 11-16 år

Redan här flyter begreppen ihop åldersmässigt [B)]

Ordet pedofil har egentligen inget med sex med barn att göra, en del pedofiler har aldrig sex med barn och en del som har sex med barn är inte pedofiler.
Att lagen säger att det är olagligt att ha sex med någon under 15 har inget med pedofili att göra så vitt jag vet.

Vad allmänheten lägger för egna värderingar på ordens egentliga betydelse har ingen initiell betydelse.

Tänk själv, om två trettonåringar har sex så är ju ingen av dem pedofil eftersom det kräver en VUXEN människas dragning til...
Frågan är vad som skulle ske eftersom ingen av de två ens är straffmyndiga ????

Lätt är det inte, inte trevligt heller :eek:

Hejhopp

Nej men om båda är under 15 så händer ju inget. Men om det upptäcks av vuxna, så kan jag tänak mig att det blir en hel del samtal med barnen.

Men annars tyckte jag att du gjorde en utmärkt beskrivning av vad pedofil innebär. Sen kan man alltid diskutera åldrar, var gränser går osv. Men det är väl inte så att man som person funderar (vi ponerar att det är nåt du läser om i tidningen) om han är pedofil eller inte. Utan det får man klart för sig själv direkt. Och att disskutera NÄR man är pedofil är egentligen onödigt. Just för att alla står lika inför lagen, och när man som sagt förgripit sig på en icke könsmogen tjej, eller under 15, eller om man våldtar någon så får man straff oavsett vad. Det jobbiga för folk är helt enkelt att dem vill veta EXAKT var alla gränser går, och exakt NÄR man kan kalla någon för pedofil. Men hey, det är väl inte så noga, bryter man mot lagen så får man ta sitt straff, oavsett om man är våldtäktsman eller pedofil.

Flow242

Medlem
Ålder
48
Kön
Man
På gymnasiet funderade jag och en vän på detta en hel del, och en extra trist kemilektion kom vi på svaret:
Ta din ålder minus åtta, dividera detta på fyra: Där har du antal år neråt som funkar. Åt andra hållet går lika bra; ta din ålder minus åtta, dividera med tre: Där har du antal år uppåt.
Några exempel:
(16 - :cool: / 4 = 2, get att 14 och 16 funkar.
(23 - :cool: / 3 = 5, ger att 23 och 28 funkar.
(40 - :cool: / 8 = 8, ger att 32 och 40 funkar.

Bara en gammalt tanke för att slippa syror och baser, men känns fortfarande rimligt. Av det jag sett så ju längre från dessa vaga riktlinjer man kommer ju mer har förhållanden sett ut som "fnitter-våp och lågt-pannpenspucko".

onanisten

Medlem
Ålder
57
Kön
Man
Enormt väl och sofistikerat uträknat. Titta på formeln alla killar o tjejer som sneglar på tok för långt ner i åldrarna. Bra gjort Flow, nyttigare att räkna ut sånt än trista syror och jox.

Toppen