Jag håller absolut med om att det inte enbart är tjejer som behöver skyddas.
Det jag menade var att vi oftare lägger över ansvaret på tjejen när hon blir utsatt för något brott!
Bara som ett exempel: Tjejer skall inte gå ut själva, tjejer skall inte bli för fulla, tjejer skall inte följa med någon "trevlig" kille som de träffar på krogen.
OM tjejen bryter mot dessa råd för att hon vill bestämma själv, och då råkar ut för något övergrepp, så finns det en "skyll dig själv attityd" gentemot tjejer, som jag inte ser gentemot killar!
Om en kille blir utsatt för övergrepp, är det genast gärningsmannen som hamnar i fokus, inte offrets beteende!
Rätta mig gärna om jag har fel!
[purple][blue]
[red]Lägger vi över ansvaret på en tjej som druckit mycket och blir utsatt för otrevligheter samma kväll för att hon går hem ensam?[/red]
[blue]Nu blev det så klart väldigt otydligt när jag skrev "vi". Den enda utgångspunkt jag har är domstolsbeslut. Inte enskilda människors...[/blue]
[red]Jag tycker nog att du är ute och cyklar Snäckan, du kanske riskerar att bli våldtagen som ensam tjej, men det är inte riskfritt att gå ensam som kille för det. Om det är vanligare att tjejer blir våldtagna så är det på samma sätt vanligare att killar blir misshandlade, knivskurna osv.. på väg hem från krogen.[/red]
[blue]Det är statistisk säkerställt att killar oftare blir utsatta för brott än tjejer![/blue]
[red]Jag har då aldrig varit med om att någon vettig människa har sagt dagen efter en våldtäkt "du skulle inte ha druckit sådär mycket och inte haft de där kläderna på dig". Däremot kan man säga "gå inte hem ensam för det finns så jävla mycket skit som kan hända." Vilket gäller såväl killar som tjejer.[/red]
[blue]Som sagt! Inga vettiga människor gör det, men när det gäller att fria eller fälla en gärningsman händer det alldeles för ofta när det gäller övergrepp på kvinnor.[/blue]
[red]Som kille idag kan det vara rent livsfarligt att svara med fel tonfall på en fråga.[/red]
[blue]Jag vet att det är minst lika hotfullt för killar att vistas ute. Men återigen - jag pratar om vem som blir straffad eller inte...[/blue]
[red]Appropå ursprungsposten så tycker jag att du handlade helt rätt Nippler, för din egen skull. Titta bara på
www.sexforum.se, där läggs det ut hundratals bilder varje månad av (oftast) killar på deras ex. och är man 15år kille som tjej så tror jag att man tänker lite kortsiktigare och för stunden och kanske inte på vilka följder som kan komma av att man visar upp sig för främmande människor och alla sina personliga uppgifter för det.[/red]
[blue]Om alla agerade som Nippler skulle vi inte behöva något skydd mot varandra.
Både killar och tjejer har rätt att agera som sexuella varelser, men domstolens domar är inte rättvisande idag![/blue]