Unga på nätet...ajabaja

marlboro2

Medlem
Kön
Man
Jag håller absolut med om att det inte enbart är tjejer som behöver skyddas.

Det jag menade var att vi oftare lägger över ansvaret på tjejen när hon blir utsatt för något brott!

Bara som ett exempel: Tjejer skall inte gå ut själva, tjejer skall inte bli för fulla, tjejer skall inte följa med någon "trevlig" kille som de träffar på krogen.

OM tjejen bryter mot dessa råd för att hon vill bestämma själv, och då råkar ut för något övergrepp, så finns det en "skyll dig själv attityd" gentemot tjejer, som jag inte ser gentemot killar!

Om en kille blir utsatt för övergrepp, är det genast gärningsmannen som hamnar i fokus, inte offrets beteende!

Rätta mig gärna om jag har fel!

Har inget fel att rätta här!
Jag menade inte att kritta just DITT inlägg, Snäckan!

Förlåt om det verkade så.
Kram på dig. ;)

Neeej! Du behöver verkligen inte be om förlåtelse.

Mitt inlägg var ett svar på ditt och marlboro2.s inlägg!

Jag älskar att diskutera och att man har olika åsikter ser inte jag som kritik!

Jag tror inte att det finns "rätt och fel" annat än i den enkla slutsatsen att man inte skall skada någon annan. Men att vi alla dras med fördomar av olika slag, tror jag att vi behöver bli påminda om lite till "kvinns";)

Det är SKÖNT med en kvinna ........................... som man kan diskutera med utan att allt man säger ska tas som kritik, gillar ju snäckans sätt att se på dom flesta saker

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Det är SKÖNT med en kvinna ........................... som man kan diskutera med utan att allt man säger ska tas som kritik, gillar ju snäckans sätt att se på dom flesta saker[/quote]

................................................................

Jag skickar den där tusenlappaen på posten, som jag lovade om du skrev så där om mig:D:love:

Äsch! Kram på dig och tack detsamma:love:

G

Guest

Gäst

Det jag menade var att vi oftare lägger över ansvaret på tjejen när hon blir utsatt för något brott!

Bara som ett exempel: Tjejer skall inte gå ut själva, tjejer skall inte bli för fulla, tjejer skall inte följa med någon "trevlig" kille som de träffar på krogen.

OM tjejen bryter mot dessa råd för att hon vill bestämma själv, och då råkar ut för något övergrepp, så finns det en "skyll dig själv attityd" gentemot tjejer, som jag inte ser gentemot killar!

Om en kille blir utsatt för övergrepp, är det genast gärningsmannen som hamnar i fokus, inte offrets beteende!

Lägger vi över ansvaret på en tjej som druckit mycket och blir utsatt för otrevligheter samma kväll för att hon går hem ensam?

Jag tycker nog att du är ute och cyklar Snäckan, du kanske riskerar att bli våldtagen som ensam tjej, men det är inte riskfritt att gå ensam som kille för det. Om det är vanligare att tjejer blir våldtagna så är det på samma sätt vanligare att killar blir misshandlade, knivskurna osv.. på väg hem från krogen.

Jag har då aldrig varit med om att någon vettig människa har sagt dagen efter en våldtäkt "du skulle inte ha druckit sådär mycket och inte haft de där kläderna på dig". Däremot kan man säga "gå inte hem ensam för det finns så jävla mycket skit som kan hända." Vilket gäller såväl killar som tjejer.

Som kille idag kan det vara rent livsfarligt att svara med fel tonfall på en fråga.

Appropå ursprungsposten så tycker jag att du handlade helt rätt Nippler, för din egen skull. Titta bara på www.sexforum.se, där läggs det ut hundratals bilder varje månad av (oftast) killar på deras ex. och är man 15år kille som tjej så tror jag att man tänker lite kortsiktigare och för stunden och kanske inte på vilka följder som kan komma av att man visar upp sig för främmande människor och alla sina personliga uppgifter för det.

mina två cents..

FridaA

Medlem
Ålder
37
Kön
Kvinna
Jag följde din länk till "sexforum" för att stilla min nyfikenhet.

Erkänner att det var med blandade känslor jag tittade runt, det var inget forum, det var mest bilder!
Visst lite småupphetsande men egentligen lite upprörande. Det var ju för det mesta tjejer, och tjejerna var inte mycket äldre än precis så att det inte är olagligt!

Vem ställer upp på sånt och sedan får det upplagt på internet?! Förmodligen är det ju inte helt av egen vilja, men i de fall tjejerna poserar, måste de ju förstå varför, eller hur? Så dumma är väl inte vi tjejer heller?!!

Oj, mest upprörd blev jag allt iaf....[:(!]

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna

[purple][blue]

[red]Lägger vi över ansvaret på en tjej som druckit mycket och blir utsatt för otrevligheter samma kväll för att hon går hem ensam?[/red]

[blue]Nu blev det så klart väldigt otydligt när jag skrev "vi". Den enda utgångspunkt jag har är domstolsbeslut. Inte enskilda människors...[/blue]

[red]Jag tycker nog att du är ute och cyklar Snäckan, du kanske riskerar att bli våldtagen som ensam tjej, men det är inte riskfritt att gå ensam som kille för det. Om det är vanligare att tjejer blir våldtagna så är det på samma sätt vanligare att killar blir misshandlade, knivskurna osv.. på väg hem från krogen.[/red]

[blue]Det är statistisk säkerställt att killar oftare blir utsatta för brott än tjejer![/blue]

[red]Jag har då aldrig varit med om att någon vettig människa har sagt dagen efter en våldtäkt "du skulle inte ha druckit sådär mycket och inte haft de där kläderna på dig". Däremot kan man säga "gå inte hem ensam för det finns så jävla mycket skit som kan hända." Vilket gäller såväl killar som tjejer.[/red]

[blue]Som sagt! Inga vettiga människor gör det, men när det gäller att fria eller fälla en gärningsman händer det alldeles för ofta när det gäller övergrepp på kvinnor.[/blue]

[red]Som kille idag kan det vara rent livsfarligt att svara med fel tonfall på en fråga.[/red]

[blue]Jag vet att det är minst lika hotfullt för killar att vistas ute. Men återigen - jag pratar om vem som blir straffad eller inte...[/blue]

[red]Appropå ursprungsposten så tycker jag att du handlade helt rätt Nippler, för din egen skull. Titta bara på www.sexforum.se, där läggs det ut hundratals bilder varje månad av (oftast) killar på deras ex. och är man 15år kille som tjej så tror jag att man tänker lite kortsiktigare och för stunden och kanske inte på vilka följder som kan komma av att man visar upp sig för främmande människor och alla sina personliga uppgifter för det.[/red]

[blue]Om alla agerade som Nippler skulle vi inte behöva något skydd mot varandra.

Både killar och tjejer har rätt att agera som sexuella varelser, men domstolens domar är inte rättvisande idag![/blue]

Trosgalen

Aktiv medlem
Kön
Man
Min reaktion är - det är då själva fan att inte unga tjejer skall kunna leva ut sin kåthet, vara utmanande, leka lite, prova gränser som alla ungdomar gör och behöver göra, utan att bli utsatta för övergrepp!

Det är då själva fan att det är tjejerna som skall passa sig!

Det är då själva fan att det inte är den som utsätter någon för övergrepp som skall "passa sig"!

Det är då själva fan att jag blir galen av ilska över denna förbannade orättivsa[:(!][:(!][:(!]
--------------------
Vet inte om det här är en reaktion på det jag skrev så jag vill förtydliga mig lite!
Lägger ingen skuld på tjejerna utan det var tänkt som ett varnande ord på vägen för de idioter som ändå fins, och jag håller med dig om att det är skit att tjejer inte ska kunna känna sig lika fria och trygga som vi killar kan göra.

Men faktum kvarstår att det är många tjejer som råkar illa ut, Sen är det väll klart att det är den som gör illa någon som ska passa sig men för vad..? Med vårat rättssystem fins väll inte mycket att frukta, är benägen att hålla med en polis jag känner som sa en gång att det enda straff busarna får är det som utdelas direkt vid gripandet, kan låta hårt men det ligger mycket i det.

Så tills samhället ser anorlunda ut och jämnställdhet råder och man ser varandra med respect vill jag i alla fall uppmana ALLA till försiktighet även om det kan verka stötande.

marlboro2

Medlem
Kön
Man
och jag håller med dig om att det är skit att tjejer inte ska kunna känna sig lika fria och trygga som vi killar kan göra.

-------------------------------------------------------------------------------------------

vem f*n kan känna sej fri och trygg i en storstad i dag, jag är ingen liten kille, och civilkurage har jag en hel del av, är också en jäkel på att snacka folk tillrätta men tyvärr känner inte ens jag mej trygg när det lokala "gänget" stryker förbi på jakt efter trubbel... det är då det inte spelar någon roll om tonfallet är fel, eller om man inte har en cigg, eller det står aik på jackan, eller man tittade fel på någon, det enda som fungerar i det läget är helt enkelt att inte vara där, och det är nog en regel jag aldrig kan underordna mej.

sålunda kan konstateras att det är en risk att överhuvudtaget gå ut, men vet ni vad mina vänner?? kan ganska säkert säga att det är skitfarligt att andas med alla luftföroreningar, men det är nog värre att låta bli....

Toppen