det går till som så att ni ringer till er ungdomsmottagning eller gyn-avd på sjukhuset/läkarmottagningen. Jag ringde ungdomsmottagningen, sedan fick jag gå till en psykolog och prata tillsammans med gubben. Därefter bokades datum för ytterligare undersökning.
På den undersökningen gjordes ett ultraljud och ett konstaterande av vilken vecka man är gravid i. Sedan talar man om vilken abortmedtod man vill ha. Jag valde en medicinsk abort, som innebär att man är vaken hela tiden och får två tabletter några dagar innan, sedan får man ett antal vaginala tabletter på själva abortdagen. Dessa sätter igång själva aborten, även om de två andra har förberett det hela.
Under själva aborten blir man inlagd på sjukhus. För min del tog det hela dagen, eftersom jag fick fruktansvärt ont. Man ska inte sticka under stol med det, det gör riktigt ont. Som tur är får man medicin mot det, det finns allt från värmedynor till värsta sprutan. I mer "normala" fall, sägs det ta ungefär en halv dag.
Sedan finns det kirurgisk abort, som jag då vet betydligt mindre om. I varje fall blir man sövd då, och det görs en skrapning som tar bort fostret. Man blir "sjukare" efter det ingreppet sägs det, än av den medicinska aborten. Jag var på benen och rätt normal dagen efter. Sviterna efter en narkos (vilket man undergår under en kirurgisk abort) kan sitta i i ett halvår.
Nåväl, hoppas det svarar på din fråga. Även om jag tycker det är att gå händelserna i förväg, eftersom ni inte har en aning om att ni är gravida. Hur länge sedan är det tösen hade mens??
Det finns fler hysteriska män än man tror - de har bara ett djupare röstläge