Gravid av försats?

medL

Ny medlem
Kön
Man
Hallo allesammans.
Det var så att jag å min flickvän som är 2 år mindre än mig. Vi var kåta (som vanligt) en mysig fredags kväll...
Så "råkade" ha sex utan kondom. Om det kom försats, hur stor chans är det att man blir gravid då?

Tackar för alla svar!
Inte så kul om hon skulle bli gravid vid 13 års ålder ;)

Asia

Medlem
Ålder
55
Kön
Man
Inte jättestor, men det finns en chans att hon blev gravid. Vänta och se om mensen kommer, om inte köp ett graviditetstest på apoteket. Glöm inte att använda kondom, eller ngt annat preventivmedel i fortsättningen.

Lycka till.

medL

Ny medlem
Kön
Man
Ungefär på hur stor chans ??
Försatsen ser ju inte ut som en riktig sats eller känns som en heller.

Bamse-Mannen

Medlem
Kön
Man
Jag tror risken kan vara rätt stor. Minns att man fummla i fyllan med kådis, kåt som fasen en gång. Hade kommit försatser och låg som en hinna över ollonet. Fick kådisen på fel håll, och vände på den. Det lilla som då kom på utsidan (hur stor chans egentligen? Jag menar försats+påkletat på en kådis). Och på det blev hon gravid.

Tvillingar sa hon tom att det blev, när abort gjordes =/

Men ha koll på hennes menstruation, samt köp graviditet-test. Testa gärna 2 gånger om det visar negativt första gången. Vänta en vecka eller två efter första testet och se därefter igen. För visa negativt första gången, andra gången däremot var det possetivt, och läkarkontroll gjordes och konstaterade sanningen.

Själv, är bäste dräng.

Spartacus

Medlem
Kön
Man
http://susning.nu/Abort

Där finns det lite information.

Too many captains keep on steering us wrong

Ålder
43
Kön
Kvinna
det går till som så att ni ringer till er ungdomsmottagning eller gyn-avd på sjukhuset/läkarmottagningen. Jag ringde ungdomsmottagningen, sedan fick jag gå till en psykolog och prata tillsammans med gubben. Därefter bokades datum för ytterligare undersökning.

På den undersökningen gjordes ett ultraljud och ett konstaterande av vilken vecka man är gravid i. Sedan talar man om vilken abortmedtod man vill ha. Jag valde en medicinsk abort, som innebär att man är vaken hela tiden och får två tabletter några dagar innan, sedan får man ett antal vaginala tabletter på själva abortdagen. Dessa sätter igång själva aborten, även om de två andra har förberett det hela.

Under själva aborten blir man inlagd på sjukhus. För min del tog det hela dagen, eftersom jag fick fruktansvärt ont. Man ska inte sticka under stol med det, det gör riktigt ont. Som tur är får man medicin mot det, det finns allt från värmedynor till värsta sprutan. I mer "normala" fall, sägs det ta ungefär en halv dag.

Sedan finns det kirurgisk abort, som jag då vet betydligt mindre om. I varje fall blir man sövd då, och det görs en skrapning som tar bort fostret. Man blir "sjukare" efter det ingreppet sägs det, än av den medicinska aborten. Jag var på benen och rätt normal dagen efter. Sviterna efter en narkos (vilket man undergår under en kirurgisk abort) kan sitta i i ett halvår.

Nåväl, hoppas det svarar på din fråga. Även om jag tycker det är att gå händelserna i förväg, eftersom ni inte har en aning om att ni är gravida. Hur länge sedan är det tösen hade mens??

Det finns fler hysteriska män än man tror - de har bara ett djupare röstläge

Ålder
43
Kön
Kvinna
nu kan man ju ha ägglossning lite hipp som happ, och jag är verkligen inte nån expert. Men jag har för mig att det borde vara en vecka till ägglossning. Vilket gör risken ännu lite mindre. Därmed inte sagt att hon inte blev gravid. Ni får helt enkelt vänta och göra gravtest. Ett tips, köp inte clearblue, utan ta preg eller något liknande istället. (köps på apoteket) Clearblue är bara onödigt dyra. Ska det bli helt gratis får ni gå till ungdomsmottagningen.

Hade jag sett det här inlägget lite tidigare så hade ni kunnat köpt dagen-efter-piller. De skall tas inom 72 timmar från det att "olyckan" hänt. Alltså 3 dygn. De finns också på apoteket, kan vara bra att veta till en annan gång kanske. De är dock inte tänkta att fungera som preventivmedel, bara räddningsplanka om något gått fel.

Se till att ni skaffar ett preventivmedel. Eller att ni använder den där kondomen i fortsättningen!

Det finns fler hysteriska män än man tror - de har bara ett djupare röstläge

Asia

Medlem
Ålder
55
Kön
Man
Originally posted by medL

preg ? :S
Så du menar att det är svårare att bli gravid direkt efter mensen ?

Direkt före, samt efter mensen är det svårt att bli gravid. Problemet är att inte alla tjejer har sådan koll på sin mens att går att lita på denna metod. Men om man som tjej vet exakt när man skall få mens så är det en ganska bra metod, men som sagt det är inte hel säkert.

sep

Medlem
Kön
Man
Detta rör bara till det för snubben:

1. köp graviditetstest på apoteket

om resultatet är JA så tycker jag att det är läge att gå till ungdomsmottagningen och låta dom förklara hela situationen och allt vad det innebär. Om det är NEJ så är det ju lugnt, gå hem och fira genom att ha sex en gång till men med kondom!

...
don't bust that nut just yet

Asia

Medlem
Ålder
55
Kön
Man
Originally posted by sep

Detta rör bara till det för snubben:

1. köp graviditetstest på apoteket

om resultatet är JA så tycker jag att det är läge att gå till ungdomsmottagningen och låta dom förklara hela situationen och allt vad det innebär. Om det är NEJ så är det ju lugnt, gå hem och fira genom att ha sex en gång till men med kondom!

sep har rätt.

Kön
Man
Hej Medl! Det här med huruvida man blir gravid eller inte av en liten mängd sperma är en ganska intressant debatt. Pratar man med en sexolog eller liknande så säger oftast den personen att det räcker med en droppe sperma för att befrukta en kvinna. Talar du med en läkare om fertilitet så säger han att om du "bara" har 10 miljoner livsdugliga spermier, så klassas du som steril. Jag har tittat lite i mina egna läkarböcker och kommit fram till följande: En normal man vid god hälsa har i runda slängar mellan 200-300 miljoner spermier i en vanlig sats. Om man däremot är lite krasslig och endast har 20 miljoner, så är det inte särskilt troligt att en enda av dessa överlever för att befrukta ägget. En så kallad försats innehåller max 500 000 spermier, så nu till den intressanta frågan: Om inte 20 miljoner spermier räcker till för att befrukta ägget, hur kan då 500 000 göra det? (En droppe sperma innehåller ca 50 000 spermier.)

I don't think you have anything to worry about...

medL

Ny medlem
Kön
Man
Originally posted by oversexualized

Hej Medl! Det här med huruvida man blir gravid eller inte av en liten mängd sperma är en ganska intressant debatt. Pratar man med en sexolog eller liknande så säger oftast den personen att det räcker med en droppe sperma för att befrukta en kvinna. Talar du med en läkare om fertilitet så säger han att om du "bara" har 10 miljoner livsdugliga spermier, så klassas du som steril. Jag har tittat lite i mina egna läkarböcker och kommit fram till följande: En normal man vid god hälsa har i runda slängar mellan 200-300 miljoner spermier i en vanlig sats. Om man däremot är lite krasslig och endast har 20 miljoner, så är det inte särskilt troligt att en enda av dessa överlever för att befrukta ägget. En så kallad försats innehåller max 500 000 spermier, så nu till den intressanta frågan: Om inte 20 miljoner spermier räcker till för att befrukta ägget, hur kan då 500 000 göra det? (En droppe sperma innehåller ca 50 000 spermier.)

I don't think you have anything to worry about...

Det verkade ju bra :)
lika du med sep.
Tack för era svar :)

Toppen