Jag (och säkert många andra som läser detta) känner faktiskt igen mig i en del av det ni skriver, framför allt Kuken, även om jag inte riktigt är i samma sits eftersom oskulden min är borta och jag har haft några förhålllanden. Nu har det gått ett bra tag sedan mitt senaste förhållande och jag har börjat märka att jag väldigt lätt blit intresserad av fel sorts tjejer och jag har börjat ifrågasätta vad det är i mitt beteende som kan vara orsaken till det.
Jag tror det hela handlar mycket om interna konflikter. Man vill en sak samtidigt som man inte vill det och det blir ett stort problem som tär på ens tankar och tar energi och ju längre tiden går desto större blir problemet.
Jag tror du är inne på nåt här i ditt sista inlägg Kuken, i det du nämner om att det kanske är du som egentligen inte vågar bli intresserad av det som är tillgängligt/uppnåeligt. Det måste ha nåt att göra med att dina krav/önskemål är för höga! Livet är inte som på film eller i böcker där man träffas och det säger ömsesidigt klick och man lever lyckligt osv. Tyvärr.
Men det ligger också en VÄLDIG styrka i att inte kompromissa med sig själv som du gör. Du vet vad du INTE vill och nöjer dig inte med mindre, och det är på sätt och vis bra, men det är nog samtidigt just där ditt problem numera ligger. Jag tror inte att du kommer att träffa den rätta bara vips sådär, utan det krävs lite jobb från din sida.
Försök att vara mer observant och lägg märke till om någon tjej är intresserad och ta chansen när du ser den! Ta det för vad det är och testa på det ett tag. Även om du inte är kär eller jätteintresserad så blir det en erfarenhet på vägen som du kommer att ha nytta av senare. Någon gång måste du kliva över linjen. Som jag sa innan att när man gått ensam länge så blir det lätt att man bygger luftslott och det är lätt hänt att man kväver den andra parten med sina förväntningar. Been there, done that, and I've got the scars to prove it.
Du kan som sagt inte köpa självförtroende i närmsta affär, nej, affär men du måste jobba fram det. Kanske är du en sån person som gillar (för svåra) utmaningar och att saker och ting inte ska vara för lätt. Isåfall välkommen till klubben. Och jag tror absolut att ett långresa kan vara väldigt lärorikt. Främst för att man lär sig se mönster i sitt eget sociala beteende när rotationen på folk i ens liv blir så oerhört mycket snabbare än här hemma.
En kompis till mig var oskuld tills han var 24 och hade en självkänsla som inte bara var nere i källaren utan vidare ner genom Helvettes Brun och ner till Djävulens sängvrå, men han stod på sig och väntade ut tills det kom en tjej som troligen fattade att han var oerfaren och ville hjälpa honom (för det är nog någonting som många tjejer trots allt tänder på trots tuvalu's inlägg) och nu är den histora. Sen dess har han haft några förhållanden som visserligen gått åt helvette men nu har han iallafall testat sig fram och kommit på att det inte var allt som det utgavs sig för att vara och kan numera fokusera på annat i sitt liv. Visserligen så undrar jag om han ens är intresserad av tjejer överhuvudtaget men det är en annan debatt...
Jag undrar över två saker nu. Först, hur pass bra kompisar tycker du/ni att du/ni har? Känner du/ni att ni har folk i er omgiving som förstår sig på er situation? Kan du/ni VERKLIGEN prata om era problemen med någon jämnårig som står nära eller är det här med avsaknaden förhållanden egentligen bara en del i någon sorts omfattande (social) isolering?
Min andra fråga handlar om själva sexualiteten. Ser du/ni er sjävla som 100% hetero och ABSOLUT inget annat eller kan det rent av vara en fråga om sexuell ambivalens?
Och för er som undrar, ja jag pluggar till psykolog.
We drift deeper... Life goes on...