Vill börja med att säga att jag inte är en expert på ämnet... och att det jag skriver kanske inte alls stämmer in på din situation...
Min kropp är min och den har varit med mig hela livet. Vet inte riktigt när jag började onanera men helt klart så tror jag inte att någon skulle kunna påverka mig när jag väl upptäckt hur skönt det var. Tror aldrig att jag pratat med mina föräldrar om det men jag antar att de vet om att det skedde, kanske har de tom hört mig eller hittat något jag glömt städa undan
Onani är för mig väldigt personligt och inget som jag öppet pratar om även om jag vet att de flesta gör det, om inte så är det synd om dem.
Min sexdebut skedde utan mina föräldrars medbestämmande och vetskap och det tror jag är väldigt vanligt det med... det sker när det sker och ju mer man vet destu bättre tror jag att det är. Vi får i Sverige hyffsad "utbildning" om sex och hur man skyddar sig och det är också bra tycker jag, då inte alla föräldrar har den kunskap som krävs eller inte har samma sexuella aktivitet eller läggning som en själv. Om ens föräldrar kan prata om sex och samlevnad så är det toppen men jag tror att man skall vara försiktig att dela med sig för mycket om man själv har haft "dåliga" erfarenheter, det kan påverka en människa resten av livet.
Jag tror att det bästa sättet att "kontrollera" ens barn är att försöka ha en öppen kommunikation. Har man det så kan man prata om att skydda sig både från sjukdomar och ofrivillig graviditet. Har man svårt att prata med sitt barn kanske man kan följa med eller få dem att gå till en ungdomsmottagning. Jag är ganska säker på att de är duktiga på att informara och prata med ungdomar.
Personligen tror jag inte på att man uppmuntrar ungdomar att ha sex om man informerar om preventivmedel, däremot gör man dem mer uppmärksamma på att det är viktigt att skydda sig. Kanske det också blir lite avdramatiserat om man kan prata med det med sitt barn.
Det är alltid svårt när ens barn blir stora och man vill att de inte skall råka illa ut, det är inget fel med det. Det gäller bara att balansera sin oro.
Jag vet inte hur din bakgrund är när det gäller sex men du kan fundera lite på hur du själv tänkte om din debut och din kropp. Låter som att du själv inte utforskade din kropp i tidig ålder. Hur var din relation till dina föräldrar när det gällde sex och onani. Ser du själv sex som en njutning idag.
Tänk på att det är din dotter som är viktigast och att du måste försöka göra vad som är bäst för henne. Det är hennes kropp och hennes känslor. Det som var rätt för dig kanske inte är rätt för henne.
Hoppas att du inte tyckte jag var för personlig i slutet men jag tror att det är viktiga frågor att ställa sig själv när man är i den situation som du befinner dig i. Att du ställer frågan visar att du funderar och det är bra att prata.