gorgik9
Aktiv medlem
- Kön
- Man
Jag tänkte väl du skulle tycka att frågan om ekonomin är intressant! När det gäller det eviga problemet att få upp den och behålla ståndet, så vet jag att man i alla fall inom gayporren ofta har använt en speciell "metod " : man har enkom anställt en särskild kille med uppgift att suga upp aktörernas stånd, och denne kille har brukat kallas "the fluffer".Ja det här är ju faktiskt intressant. Porren är nog enda yrket där kvinnor tjänar mer än männen. Dessutom har tjejer väl också lättare att skapa sig ett namn? Nu har ju förstås könen olika problem att tacklas med, men i min värld är det lättare för en tjej. Tänker killar har ju det där med att få upp den, medan vi tjejer kan klara av scener med en flaska glidmedel även om vi inte är kåta. Sen vet vi ju hur stress på verkar er män, inte så lätt och prestera när 10 pers står och väntar på du ska spruta så de får gå på lunch...
Men ekonomiska biten är intressant. Att yrket som kanske anses av många som det mest kvinnoförnedrande faktiskt är det där kvinnorna har bästa lönebilden.
I min förra post konstaterade jag alltså att de manliga aktörerna inom heteroporren haft betydligt sämre lön än kvinnorna och haft svårt att försörja sig som porrskådisar. Men vad kunde en kille då göra om han trots allt gillade att jobba inom porrbranschen? Jo han kunde snedda över till gayporren och bli vad som under 1980-talet började kallas gay-for-pay! Gayporrens lönenivåer var jämförbara med kvinnornas löner inom heteroporren och den avgörande poängen med att vara porrskådis var och är trots allt att det är ett jobb och du vill ha så bra betalt som möjligt.
Men över från socioekonomin till betydligt dystrare saker. Konsekvenserna av AIDS för porrbranschen från och med mitten av 1980-talet kom att bli plågsamt svårartade under lång tid framåt. Problemet med att ha sex med främmande människor flera gånger i veckan handlade alls inte längre om det kunde anses moraliskt och socialt acceptabelt, utan det handlade om hälsan och medan gonorre, klamydia och andra besläktade könssjukdomar kunde behandlas medicinskt, så var diagnosen AIDS i princip en ren dödsdom och förblev så ända fram till slutet av 1990-talet när verkligt effektiva bromsmediciner hade kommit fram.
Så vad kunde man göra för att åtminstone minska riskerna så mycket som möjligt? De flesta insåg att det definitivt var säkrare att använda kondom än att köra utan; vissa enskilda aktörer inom gayporren krävde att få ha "safe sex" dvs ha sex med kondom och några studior började inleda sina filmer med en kort reklamfilm för kondomer och kondomanvändning, men kondomer var och förblev en kontroversiell fråga inom gayporren hela 80-talet igenom. Så småningom började porrstudiorna ta hälsofrågorna på verkligt allvar och när effektiva tester blev tillgängliga, blev det också ett oryggligt krav från porrstudiorna att aktören måste visa upp dokumentation från ett nyligen taget test. Och på så sätt kom porraktörerna faktiskt att bli den mest flitigt AIDS testade folkgruppen i det amerikanska samhället.
I nästa post ska jag berätta om hur själva gayporrfilmerna kom att förändras på grund av AIDS.